(Nog) meer ruimte voor MBI

De komende periode ontstaan er meer kansen voor MBI'ers, vooral door ander type constructies waar MBI'ers bij uitstek geschikt voor zijn.
header image

17 juni 2020, Anne Huitema, BuyInside

Voor MBI'ers die een bedrijf (gedeeltelijk) willen overnemen ontstaan de komende periode juist meer kansen. En dan gokken we niet op een ingezakte overnamemarkt met lagere prijzen, maar juist op ander type constructies waar MBI'ers bij uitstek geschikt voor zijn.

De management buy-in (MBI) was de laatste jaren als overnameconstructie al een steeds aantrekkelijkere optie bij veel DGA’s en investeerders geworden. Een sterke, ervaren en ondernemende manager die je bedrijf continuïteit biedt en/of naar een volgende fase loodst (eventueel in combinatie met een investeerder), is natuurlijk een zeer interessant alternatief voor verkoop aan je concurrent.

De huidige corona-situatie en de gevolgen hiervan zullen de MBI-markt alleen nog maar verder ontwikkelen. We hebben dat in de vorige crisisperiode na 2008 ook gezien. De komende periode zal de overnamemarkt in het MKB zich verder aanpassen en zeker niet per se ten nadele van de MBI-kandidaat:

 

  • Aan de koopzijde is er veel concurrentie weggevallen. Iedereen is voorzichtiger geworden. Er zijn minder strategische kopers op de markt. Private equity (en geld) is er voldoende, maar ook investeerders zullen voorzichtiger zijn en hebben bovendien nog een eigen portefeuille te managen in corona-tijd.

  • Aan de verkoopzijde is er veel veranderd. De verkoop van veel bedrijven is de laatste maanden on-hold gezet of zelfs helemaal stop gezet. Echter veel van die DGA’s willen/moeten nog steeds verkopen. De aanleiding waarom men eerder wilde verkopen (opvolging/andere fase/etc) blijft. Alleen puur prijsgedreven verkoop, samenhangend met hoge pre-corona multiples, valt veelal echt weg. Dit type verkoop was echter voor de meeste MBI’ers toch niet interessant.

  • Nieuwe situaties ontstaan: verkoopconstructies, anders dan directe en volledige verkoop, zoals gedeeltelijke of gefaseerde verkoop verwachten wij de komende tijd meer aan te treffen. Het biedt veel DGA’s perspectief om aan de ene kant wellicht een stap terug te doen, gedeeltelijk te cashen en aan de andere kant door te groeien naar een fase die minder goed bij zijn kwaliteiten past. Continuïteit is hiermee bovendien gewaarborgd. Juist dit zijn situaties waar een MBI-constructie zich heel goed voor leent.


Laatstgenoemde situaties dienen zich momenteel op de huidige markt aan of zijn veelal latent aanwezig in het MKB. Denk hierbij aan eigenaren die al wilden verkopen, maar nu in de tijd teruggeworpen worden of eigenaren die met geheel nieuwe situatie of een andere marktdynamiek geconfronteerd worden. Hele interessante aanknopingspunten voor MBI’ers met het juiste profiel.

Je bent als MBI-kandidaat zeker niet de enige manager/ondernemer die in deze dagen zijn ondernemersambities wil realiseren. Er zullen de komende tijd meer MBI’ers de markt op komen en zich oriënteren op een eigen bedrijf. Wees dus heel goed voorbereid en onderscheid je van de rest. Er wachten eigenaren op je om hen op te volgen. Zeker nu in corona-tijd!


Anne Huitema
Anne Huitema, BuyInside

Anne Huitema is samen met Laura Schagen in 2007 BuyInside gestart, een advieskantoor gericht op MBI-transacties. Hij treedt in overnametrajecten op aan de koperszijde, waarbij hij MBI-klanten ondersteunt in het zoek- en overnameproces.

Kopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsovername een succes met het Brookz-stappenplan

 

 

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

BuyInside

BuyInside begeleidt bedrijfsovernames. Als enige partij in Nederland heeft BuyInside zich daarbij volledig gespecialiseerd in opvolging door middel van management buy-in (MBI). 

Gerelateerde artikelen

Ondernemerschap: je eigen jungle uitzoeken?

In een MBI-traject vormt de persoon het uitgangspunt, het is belangrijk om juist aan het begin van de zoektocht hierbij stil te staan. 

lees meer >

Vertrouwen wekken én winnen

Bij een overname is vertrouwen cruciaal om tot een deal te komen. Zonder vertrouwen gaan zowel de koper als verkoper overal wat achter zoeken.

lees meer >

Nieuwe 'baan' als ondernemer

De vraag naar opvolgers of mede-ondernemers overstijgt momenteel het aanbod aan sterke MBI'ers. Het zou juist nú wel eens een goed moment kunnen zijn om op zoek te gaan naar jouw eigen bedrijf.

lees meer >