Past een management buy-in bij uw profiel?

Redactie team, Brookz | August 17, 2016

U bent een ervaren manager met leidinggevende kwaliteiten en gewend zelfstandig een business unit te leiden. Maar het runnen van een eigen bedrijf is toch nog even wat anders. Zeker als u overweegt een bedrijf over te nemen, moet u zichzelf eerst goed tegen het licht houden: past een management buy-in bij uw profiel?

Voordat u de eerste stappen waagt op het overnamepad moet u eerst één vraag eerlijk beantwoorden: bent u een ondernemer? Durft u het warme bed van het vaste dienstverband te verlaten om u in een ongewis en financieel riskant avontuur te storten? En waar komt die drang vandaan? Is het een innerlijke drive, een passie om zelf vorm te geven aan uw leven of is het slechts een vlucht voor een vervelende baas of een reorganisatie op uw werk? Anders gezegd: heeft het te maken met creëren of reageren?

Startpunt management buy-in

Een goed startpunt van uw zoektocht is het (laten) maken van een objectieve inschatting van uw persoonlijke kwaliteiten en drijfveren. Over welke kennis en ervaring beschikt u? Heeft u leidinggevende kwaliteiten, bent u een motivator, kunt u goed organiseren? Hoe creatief en flexibel bent u? Over welke persoonskenmerken beschikt u: bent u prestatiegericht, dominant, bent u een doorzetter, bent u bereid om risico’s te lopen? En bent u intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd?

Op basis van hun jarenlange ervaring heeft MBI-specialist BuyInside een lijst opgestelde met criteria waaraan een succesvolle MBI-kandidaat moet voldoen: 


1. Commercieel gedreven

Een eigenaar van een MKB-bedrijf vormt de drijvende commerciële kracht van de onderneming. U zult als overnemer dus altijd over sterk ontwikkelde commerciële capaciteiten moeten beschikken.


2. Kennis, netwerk en ervaring

Blijf zo dicht mogelijk bij uzelf, kapitaliseer op uw specifieke ervaring, toegevoegde waarde en opgebouwde netwerk. Het gelijk kunnen inzetten van uw eigen netwerk, kennis en know-how is de snelste manier om 'geruisloos' een bedrijf over te nemen. Daarnaast is het belangrijk dat uw ervaring past binnen de fase waarin de onderneming zich bevindt.


3. Leiderschap en managementervaring

U bent een generalist en hebt brede managementervaring opgedaan in een eindverantwoordelijke functie bij een zelfstandig bedrijf of bedrijfsonderdeel. U gaat immers de gehele onderneming in brede zin leiden en houdt zich niet als inhoudelijk specialist bezig met een onderdeel van de onderneming, zoals financiën of inkoop.


4. Praktisch ingesteld

Beschikt u over een bepaalde mate van hands on mentaliteit, die noodzakelijk is voor de omvang van de bedrijfsovername die u gaat doen?


5. Extern gericht

Realiseer u dat, ook al zijn er intern veel verbeterpunten, uw focus zeker de eerste tijd op de markt gericht moet zijn! Ga niet de manager uithangen, maar ga naar buiten, dáár is nieuwe omzet te halen.


6. Besluitvaardig

Durf beslissingen te nemen. Een pragmatische instelling in combinatie met het vermogen hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden is een absolute must. Dit helpt u keuzes te maken en zaken niet 'over te analyseren' – een valkuil van veel academici uit een corporate-omgeving.


7. Stevige persoonlijkheid

Realiseer u dat de positie van directeur-grootaandeelhouder (DGA) eenzaam kan zijn. MBI-ers komen vaak uit een omgeving waarin ze omringd waren door andere professionals. In de overgenomen onderneming is de setting in veel gevallen heel anders. Bovendien bent u de ondernemer/eigenaar en is de rest in loondienst.


8. Realistisch

Veel ondernemers in spé hebben een geromantiseerd beeld van ondernemerschap, dat niet strookt met de werkelijkheid. Realiseer u dat er ook een keerzijde aan het vrije ondernemerschap kleeft.


9. Sober en zuinig

Ook al bevindt de gemiddelde MBI-kandidaat zich als veertiger vaak in de duurste fase van z'n leven, zorg er toch voor dat uw vaste lasten passen bij de omvang van de onderneming en het bijbehorend salarisniveau. Dit slaapt een stuk rustiger!


Tip:
het is daarnaast  niet onverstandig om uzelf uitgebreid te laten testen door een deskundig bureau. Dat geeft toch een objectiever beeld dan wanneer u zichzelf test. Ieder mens – en zeker een ondernemer – heeft de neiging zijn kwaliteiten minimaal 25% hoger in te schatten dan ze in werkelijkheid zijn. Een second opinion kan geen kwaad, te meer omdat het kopen van een bedrijf een intensief en kostbaar proces is.

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse