Anne Huitema, BuyInside | December 3, 2019

Als MBI’er is het belangrijk om te weten wat je unieke toegevoegde waarde (propositie) is en in welke markt deze het beste tot zijn recht komt. Waar kan jij het verschil maken?

Tijdens de Nationale Overname Dag vorige maand hebben we vanuit onze praktijk nog maar eens benadrukt hoe belangrijk het is voor MBI-kandidaten om heel goed te weten wat je zoekt, wil je succesvol kunnen zijn in een overnametraject.

Focus, keuzes maken is waar het daarbij om gaat. Aanwezige MBI-er tijdens onze workshops vinden dit vaak maar een lastig onderdeel. Vooral in het begin van hun zoekproces willen ze nog niets uitsluiten en zoveel mogelijk zien. Hoe weet je bovendien wat goed bij je past als je nog nooit eerder hebt ondernomen, laat staan een bedrijf hebt gekocht?

Wie ben ik?

Focus gaat daarom ten eerste niet over de vraag ‘wat zoek ik?’, maar over de vraag ‘wie ben ik als ondernemer?!’. Wat is mijn unieke toegevoegde waarde (propositie) en in welke setting komt deze het beste tot zijn recht. Oftewel, welke business, welke marktdynamiek, welke omgeving sluit aan op mijn ervaring en kan ik daar ook een werkelijk een verschil maken?

Het is van cruciaal belang om deze vraag te beantwoorden, voordat je de markt op gaat. Je loopt anders tegen teveel drempels op; dga’s die niet begrijpen waarom je bij hun aan tafel zit, financiers die het risico te groot vinden (waar is de match?) en zelf moeite hebben om goed keuzes en analyses te maken bij bedrijven/markten die je eigenlijk helemaal niet (goed) kent.

Zoekfocus

Je ‘zoekfocus’ gaat wat ons betreft dus om het definiëren van de MARKT die je koopt. Die markt is jouw spiegel, je enige waarheid. Wat kan JIJ als ondernemers straks aan die markt toevoegen?! De mechanismen en dynamieken in die markt wil je eigenlijk al kennen voordat je straks start met je bedrijf en sluiten dus aan op je ervaring. Je nieuwe bedrijf in dit proces is (uiteraard) niet meer dan het middel om die markt te bestormen.

Thuiswedstrijd

Staar je dus niet blind op het vehicel (bedrijf) en laat je niet teveel afleiden door prachtige cijfers of mooie producten. Je bent als MBI-er immers meer dan alleen een investeerder. Als manager/ondernemer zul je je geïnvesteerde centjes straks zelf uit die markt terug moeten halen. Wel zo handig als je dan een thuiswedstrijd mag spelen.

Anne Huitema, BuyInside

Anne Huitema heeft al meer dan 15 jaar ervaring in het adviseren van opvolgingstrajecten in het MKB en is gespecialiseerd in MBI-transacties. In november 2007 is hij samen met Laura Schagen BuyInside gestart.

artikel delen