De bedrijfsverkoop van Frederiek Waninge (House of Fred/Cozy Pillow)

Een paar maanden na de laatste lockdown in januari 2022 wist Frederiek Waninge haar bedrijf House of Fred/Cozy Pillow te verkopen aan familiebedrijf Omoda.
header image

5 december 2023, Esmee Weerden, Brookz

Een paar maanden na de laatste lockdown in januari 2022 wist Frederiek Waninge haar bedrijf House of Fred/Cozy Pillow te verkopen. Het draaide om de juiste timing. ‘Ik verveel me snel en de fase van opschalen was voorbij.’

Na haar eigen tassenlabel Merel by Frederiek was het een droom van Frederiek Waninge om ooit nog eens een multibrand store neer te zetten. Maar dan niet de traditionele variant. Wilde ze kans van slagen hebben in de retail, dan wist ze dat ze iets unieks neer moest zetten.

Dit werd het concept fashion meets hotel: kledingboetiek House of Fred en hotel Cozy Pillow onder één dak, in hartje Utrecht. Een ontmoetingsplek die vrouwen inspireert en in hun kracht zet. Hoe kan je dit beter doen dan door ze in de basis goed te kleden, was het idee van Waninge. Ze had de ambitie om er een franchiseformule van te maken, totdat de coronapandemie roet in het eten gooide.

Geen echte retailer

Waninge was een jaar goed op stoom, toen de boel begin 2020 op slot ging. Haar businessmodel moest radicaal om. Waninge: ‘Ik was één van de eersten die arrangementen en pakketten aanbood in de vorm van personal shopping met diners en overnachtingen. En op social media hadden we een groot bereik, waardoor de switch van fysiek winkelen naar online snel te maken was.’

Toch voelde Waninge dat ze met House of Fred en Cozy Pillow niet op het juiste pad zat. De wereldwijde coronapandemie was daar van grote invloed op. Maar ook andere uitdagingen binnen de retail, zoals hoge voorraden en de duurzaamheidstransitie. Dit heeft haar doen besluiten om haar bedrijf te verkopen. Geen makkelijke keuze, want ze was eigenlijk net begonnen. ‘De factoren waar ik geen invloed op had, vond ik op de lange termijn niet te overzien’, legt ze uit. ‘Ik ben niet per se een echte retailer, maar een ondernemer. Ik verveel me snel en de fase van opstarten en opschalen van de onderneming was voorbij.’

Hoogste versnelling

Het was het contact met Jan Baan en zijn vrouw Marlinde Baan-Verton van familiebedrijf Omoda, haar buren op de Steenweg in Utrecht, dat het verkooptraject in de hoogste versnelling zette. ‘Ik weet hoe moeilijk het is om een sterke positie te veroveren binnen de retail’, aldus Waninge. ‘Veel kledingmerken worden al verkocht en er zit een beperking op het aantal deuren. Ik zei meteen tegen ze: ik ga mijn bedrijf verkopen en ik denk dat jullie de beste kandidaat zijn om het over te nemen.’

Het ondernemersduo Baan had dan ook interesse in het retailconcept van Waninge; het assortiment, de klantenkring en de complete boetiekbeleving sprak hen zeer aan. Het concept paste in hun omnichannel-strategie. En ze hadden bovendien in 2021 net de switch gemaakt van schoenen- naar fashionretailer, met meer dan 30 winkels in Nederland en tal van Europese webshops.

Waninge: ‘Qua timing was het perfect, zeker gezien de uitdagingen waar de retail vandaag de dag nog meer mee te maken heeft, zoals de inflatie, verhogingen op in- en verkoopprijzen, loonstijgingen en de energiecrisis en -transitie. Maar ook de snelheid was essentieel. Eind december 2021 heb ik Jan en Marlinde zelf benaderd en vier maanden later hadden we een deal.’

Emotie

De verkoop is volgens Waninge een eerlijke deal geweest, waarin ze elkaar snel onder begeleiding van hun accountants hebben gevonden. ‘Omoda kocht een gezonde onderneming, die letterlijk zo over te nemen was. Ik had een goede bezetting in het hotel, een vaste trouwe klantenkring en een stabiele omzet. Het transactionele deel was dus gewoon een goed verhaal.’

Maar het emotionele deel viel haar wat zwaarder. Tot juni zou Waninge bij de winkel betrokken blijven. Maar eenmaal langs de zijlijn zag ze besluiten voorbij komen die haar wenkbrauwen deed fronzen. ‘Er worden besluiten genomen waar je geen invloed meer op hebt. Het is logisch, maar het voelt ook heel gek. Ik was in één klap mijn team kwijt en miste de structuur en het ritme van mijn bedrijf enorm. Ik had nog geen plannen voor daarna, wat me wel de tijd heeft gegeven om na te denken over what’s next? Geen retail meer voor mij, maar ik ben en blijf ondernemer. Ik bruis alweer van de nieuwe ideeën.’


Je las een verhaal uit de nieuwe Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2024? Dan is de nieuwe editie met één druk op de knop te bestellen.


Esmee Weerden
Esmee Weerden, Brookz

Esmee Weerden is freelance tekstschrijver bij Brookz. Zij heeft een master Communicatiestudies op zak en maakt (branded) content voor ondernemers in het MKB en voor mediatitels als NU.nl, De Ondernemer en AD.nl.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Gerelateerde artikelen

Mark Bos vertrok twee jaar na zijn pre-exit en zit nu als koper aan tafel

Mark Bos trok zijn vaders bedrijf uit het slop, bouwde het uit en verkocht via een pre-exit MotorKledingCenter.

lees meer >

Zo verkochten overnameadviseurs Okkie Boot en Peter Rijsdijk een detacheerder in commercieel personeel via Brookz

Next Steps Fusies & Overnames plaatste een verkoopprofiel op Brookz, dat 21 reacties opleverde en binnen 9 maanden werd verkocht.

lees meer >

De verkoop van Brownies&downieS (Thijs Swinkels)

In 2022 verkocht oprichter Thijs Swinkels zijn keten Brownies&downieS aan Albron. ‘Ik blijf het vreemd vinden dat een deal zo lang moet duren.’

lees meer >