Yeelen Knegtering (Klippa) verkoopt bedrijf aan Duitsers: 'Of je doet internationaal alles zelf, of je sluit je aan bij een partij die dat al heeft staan'

Tjeerd Wiersma
Tjeerd Wiersma, Brookz
4 augustus 2025
Softwarebedrijf Klippa liep tegen zijn internationale grenzen aan en werd daarom door Yeelen Knegtering en zijn medeoprichters verkocht aan het Duitse SER Group.
header image

Softwarebedrijf Klippa liep tegen zijn internationale grenzen aan en werd daarom door Yeelen Knegtering en zijn medeoprichters verkocht aan het Duitse SER Group. ‘Reken erop dat je zo’n 70 procent van het verkoopproces zelf moet doen.’

Na tien jaar ondernemerschap besloten Yeelen Knegtering en zijn vijf medeoprichters het Groningse Klippa te verkopen aan het Duitse enterprise content management-bedrijf SER Group. Hoewel Klippa nog volop groeide, zochten ze een partner met een internationaal netwerk en voldoende schaalgrootte om verdere expansie mogelijk te maken.

Knegtering: ‘We groeiden nog steeds flink, maar merkten dat internationaal doorgroeien lastig zou worden. Als je kantoren wilt openen in landen als Frankrijk of de Verenigde Staten, dan kom je op een kruispunt: óf je doet alles zelf, óf je sluit je aan bij een partij die dat al heeft staan. Wij kozen voor het laatste. SER Group beschikt over een wereldwijd kantorennetwerk en de gewenste schaal. Waarom zouden we zelf het wiel opnieuw uitvinden? Bovendien: als we het alleen hadden gedaan, had het veel langer geduurd.' 

Moeiteloze integratie

Klippa is gevestigd in Groningen en heeft daarnaast kantoren in Amsterdam en in Brașov, Roemenië, een stad die geldt als opkomende outsourcing hub binnen het land. Het bedrijf ontwikkelt software en AI-algoritmes die bedrijven helpt administratieve processen te automatiseren. Denk aan banken die vanwege compliance miljoenen documenten moeten controleren in het kader van 'know your customer'. Via geautomatiseerde processen worden documenten zoals loonstroken, paspoorten en bankafschriften verwerkt voor onder andere leningen en hypotheken. Er werken momenteel zo’n 80 mensen bij het bedrijf.  

Een belangrijk voordeel van de samenwerking met een grotere speler is dat Klippa’s oplossingen eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in die van SER Group, dat wereldwijd grote klanten bedient. ‘SER Group heeft veel enterprise-klanten, die we nu ook goed kunnen bedienen’, zegt Knegtering. ‘Onze software sluit naadloos aan op hun systemen. Tegelijkertijd blijven we zelfstandig opereren en blijven we ook onze eigen klanten werven. Dat zorgt ervoor dat we autonoom kunnen blijven groeien. We volgen eigenlijk een tweesporenbeleid.’

Sinds de overname in maart 2025 is er dan ook weinig veranderd aan de manier waarop Klippa werkt, en is de bemoeienis vanuit Bonn - waar SER Group zijn hoofdkantoor heeft - beperkt. ‘We hebben nog steeds veel autonomie, vooral op het gebied van productontwikkeling.’

Jezelf verkopen

De verkoop aan SER Group was overigens geen vanzelfsprekendheid. Door de jaren heen werd Klippa meerdere keren benaderd voor een overname, maar het bedrijf wees die voorstellen telkens af om zelfstandig te kunnen blijven groeien. Voor dit overnametraject schakelde Klippa EY in als financieel adviseur. 

Kengtering: ‘Samen met EY hebben we goed gekeken wat bij ons paste, maar we hadden al snel een sterke voorkeur voor SER Group. Uiteindelijk ben jij degene die jezelf moet verkopen. EY structureert zo’n deal, maar jij moet het verhaal brengen.’ Als juridisch adviseur schakelde Klippa het gespecialiseerde M&A-kantoor De Breij in. SER Group liet zich juridisch bijstaan door CMS.

De overname betekent dat de oprichters van Klippa nu formeel in loondienst zijn gegaan, maar dat maakt hen nog geen ex-ondernemers. ‘We hebben al onze aandelen in Klippa verkocht, maar we hebben tegelijk een minderheidsbelang genomen in SER Group. We zijn dus nog lang niet van plan om weg te gaan.’

Oprichters nog steeds actief

Wat het verhaal van Klippa onder meer bijzonder maakt, is dat alle zes oprichters nog steeds actief zijn binnen het bedrijf - drie met een businessachtergrond en drie als techneut. ‘We kijken regelmatig kritisch naar onze rol en bespreken of onze functie nog past bij waar we staan. Zolang we dat blijven doen, zie ik geen problemen’, zegt Knegtering. ‘Ik ben nu CEO van Klippa, maar misschien wil ik later wel iets anders doen. Dat is allemaal bespreekbaar.’

De meerderheid van de aandelen van SER Group is in handen van private equity-partij TA Associates. Ook Carlyle Group heeft nog een belang in het Duitse bedrijf. Over de overnamesom doet Knegtering geen uitspraken vanwege afspraken met SER Group, maar hij laat wel weten dat de omzet van Klippa inmiddels richting de 10 miljoen euro gaat.

Controle over verkooproces

Aan ondernemers die overwegen hun bedrijf te verkopen, geeft Knegtering een duidelijke les mee: weet goed wat je drijfveren zijn. ‘Wat wil je bereiken? Wil je financiële vrijheid? Wil je stoppen met werken, of juist sneller groeien? Want als je niet meer weet waarom je verkoopt, dan raak je de controle over het proces kwijt en kom je terecht op een pad dat door een ander is uitgestippeld.’ 

Ook benadrukt hij dat een verkoopproces veel tijd en energie kost, iets wat ten koste kan gaan van het runnen van de onderneming zelf. ‘Reken erop dat je zo’n 70 procent van het proces zelf moet doen. Dat kost tijd, dus zorg dat je organisatie daarop voorbereid is.’

Geschreven door
Tjeerd Wiersma, Brookz

Tjeerd Wiersma is (freelance) redacteur voor Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef eerder voor publicaties zoals Mergermarket, Dagblad De Pers en Dow Jones Newswires. Hij heeft een meer dan bovengemiddelde interesse in de overnamemarkt.

Nieuwste verhalen