De buy-and-build-strategie van Marcel de Groot (De Groot Installatiegroep)

Dankzij de strategie om te groeien door overnames behoort De Groot Installatiegroep inmiddels bij de top-5 familiebedrijven in de installatietechniek.
header image

29 november 2023, Esmee Weerden, Brookz

De strategie om te groeien door overnames heeft De Groot Installatiegroep de afgelopen jaren geen windeieren gelegd. Ze horen inmiddels bij de top-5 familiebedrijven in de installatietechniek. ‘We kiezen altijd een bedrijf met hetzelfde DNA.’

Met de tweede generatie aan het roer is het hard gegaan met de groei van De Groot Installatiegroep uit Hengelo. Het begon in de periode vanaf 2012, toen Marcel de Groot algemeen directeur werd van het familiebedrijf dat hoogwaardige technische installaties levert en onderhoudt voor stromend water, licht, gas en brandveiligheid. De financiële crisis was in volle gang en de technische installatiebranche aan het consolideren.

Wilde De Groot Installatiegroep een serieuze partij in de markt blijven, dan moesten ze professionaliseren, onder meer op het gebied van ICT, kennis, veiligheid en regelgeving, alsook een bepaald volume aan projecten creëren. Als klein bedrijf is dat best lastig, zag De Groot in. ‘Door op te schalen in projecten, is de kennis binnen ons bedrijf omhoog gegaan, hebben we meer kunnen professionaliseren en zijn we daardoor in de breedte een betere werkgever geworden.’

Geografische uitbreiding

Samen met zijn drie zussen, tevens mede-aandeelhouders, stippelde hij de koers van groei door overnames uit middels een buy-and-build-strategie. Dit jaar verwacht De Groot 220 miljoen euro omzet te genereren met in totaal 1.100 medewerkers. Hiermee is een grote ambitie waargemaakt; het bedrijf behoort tot de top-5 familiebedrijven in de installatietechniek en is in bijna alle regio’s vertegenwoordigd.

Met MIT Installatietechniek uit Almere als achtste en meest recente toevoeging aan het portfolio, nu ook in Midden-Nederland, een regio waar De Groot nog niet volledig gepositioneerd was. Voor de overname had De Groot hier al wel veel service-gerelateerd werk liggen, maar te weinig mensen. Dus moesten medewerkers vanuit Hengelo naar Almere op en neer pendelen.

De Groot: ‘Mensen willen tegenwoordig niet meer twee uur heen en twee uur terug op een dag in de auto zitten. Als we langdurig werk in een bepaalde regio hebben, dan kijk ik hoe we onze positie aldaar kunnen versterken. Daarbij kijk ik natuurlijk ook of een bedrijf een aanvulling kan bieden op onze huidige dienstverlening. Wij kiezen bewust voor utiliteit en industrie, niet voor woningbouw.’

Sterke familiecultuur

Naast de locatie en de aanvulling in dienstverlening is het DNA van een bedrijf voor De Groot misschien wel het meest belangrijk bij de keuze voor een bedrijfsovername. De familie wil een uniek familiebedrijf binnen de branche zijn en blijven met een open cultuur, waarbinnen veel aandacht uitgaat naar de medewerkers.

‘Dat is onze kracht en daar kiezen we andere bedrijven ook op uit’, legt De Groot uit. ‘De integratie van een overgenomen bedrijf gaat doorgaans op een relatief rustige manier. Alles laten we voorlopig zoals het is, ook de bedrijfsnaam van het overgenomen bedrijf blijft intact. Wel proberen we add-ons te geven op finance, HRM, inkoop, operations en veiligheid en milieu. Natuurlijk is er in het begin weleens onrust, omdat mensen moeten wennen. Maar na verloop van tijd zien ze de toegevoegde waarde van onderdeel zijn van een groot familiebedrijf. Qua stabiliteit, maar ook qua faciliteiten die we kunnen bieden. We investeren onder andere veel in het opleiden en ontwikkelen van mensen.’

Langetermijnvisie

De omvang van het bedrijf biedt nog een ander voordeel. Dankzij het volume is De Groot Installatiegroep in staat om projecten die nadelig uitvallen, beter op te kunnen vangen. Zoals in het geval van de opdrachten die De Groot kreeg vóór de oorlog in Oekraïne uitbrak.

‘De details van een aantal opdrachten werden pas tijdens de oorlog bekend. Prijzen waren toen ineens enorm gestegen. En dan heb ik het echt over stijgingen van 20 tot 25 procent. Hier konden we natuurlijk niet bij klanten mee aankomen en dat heeft ons heel wat geld gekost. Gelukkig is het niet onze ambitie om in een korte tijd zo veel mogelijk geld te verdienen. We zitten er voor de lange termijn in en willen echt een mooi bedrijf doorgeven aan de volgende generatie.’


Je las een verhaal uit de nieuwe Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2024? Dan is de nieuwe editie met één druk op de knop te bestellen.


Esmee Weerden
Esmee Weerden, Brookz

Esmee Weerden is freelance tekstschrijver bij Brookz. Zij heeft een master Communicatiestudies op zak en maakt (branded) content voor ondernemers in het MKB en voor mediatitels als NU.nl, De Ondernemer en AD.nl.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Wil jij groeien door overname(s)?

Gerelateerde artikelen

Mark Bos vertrok twee jaar na zijn pre-exit en zit nu als koper aan tafel

Mark Bos trok zijn vaders bedrijf uit het slop, bouwde het uit en verkocht via een pre-exit MotorKledingCenter.

lees meer >

Zo verkochten overnameadviseurs Okkie Boot en Peter Rijsdijk een detacheerder in commercieel personeel via Brookz

Next Steps Fusies & Overnames plaatste een verkoopprofiel op Brookz, dat 21 reacties opleverde en binnen 9 maanden werd verkocht.

lees meer >

De verkoop van Brownies&downieS (Thijs Swinkels)

In 2022 verkocht oprichter Thijs Swinkels zijn keten Brownies&downieS aan Albron. ‘Ik blijf het vreemd vinden dat een deal zo lang moet duren.’

lees meer >