Bedrijfswaarde: EBITDA-multiples of DCF-methode?

Er zijn vele bedrijfswaarderingsmethodes, maar wat is het verschil tussen de EBITDA multiples en de DCF-methode? Lees het op Brookz
header image

30 juli 2020, Peter Rikhof, Brookz

Multiples worden de laatste jaren steeds vaker gebruikt voor een indicatieve bedrijfswaardering. De methode is snel, eenvoudig en behoorlijk nauwkeurig. Maar het is wel een momentopname, die minder geschikt is voor start-ups en sterk groeiende bedrijven.

Er zijn vele methodes om tot een bedrijfswaardering te komen. En elke methode heeft zijn voor- en nadelen. In navolging van beursgenoteerde bedrijven – waar deze methode al veel langer wordt gebruikt – heeft het waarderen op basis van multiples de laatste jaren flink terrein gewonnen. De multiple is een getal dat meestal wordt uitgerukt wordt als 'factor x de brutowinst' of 'factor x de omzet'.

In het MKB wordt bij de multiple-methode vooral gekeken naar transactie-multiples, die zijn gebaseerd op de recente transactieprijzen van vergelijkbare bedrijven. Het grote voordeel van het gebruik van multiples is dat de methode snel en behoorlijk nauwkeurig een indicatie geeft van de actuele waarde van een bedrijf. Zo blijkt uit de Brookz Overname Barometer dat voor een gemiddeld bedrijf in de sector IT, Online & E-commerce 6,25 keer de brutowinst wordt betaald, tegen een multiple van 3,55 keer de brutowinst voor een bedrijf in de detailhandel.

Dit geeft een beeld van wat op dit moment voor vergelijkbare bedrijven in de betreffende sector wordt betaald en is een starting point voor de prijsonderhandelingen.

Valkuilen

Hoewel een waardering op basis van multiples snel een indicatie geeft over de waarde van een bedrijf, zijn er ook een aantal valkuilen. Omdat transactie-multiples een reflectie zijn van de actuele waarde van een bedrijf, zijn ze minder geschikt voor bedrijven met grote financiële fluctuaties zoals start-ups, verlieslatende bedrijven of bedrijven met een steile groeicurve.

Bij een start-up met veel potentie of een groeibedrijf met stevige toekomstprognoses, zou een waardering op basis van actuele transactieprijzen geen realistisch beeld geven omdat een groot gedeelte van de waarde in de toekomst ligt besloten.

Een ander probleem bij het waarderen op basis van multiples is het vinden van een goede peer group van vergelijkbare ondernemingen. Dit zijn vaak bedrijven in dezelfde sector met een vergelijkbare omvang van de brutowinst of EBITDA. Maar daarnaast spelen ook andere factoren een rol bij de uiteindelijke verkoopprijs, waardoor een vergelijk soms lastig is. Denk hierbij aan de regio waar het bedrijf zich bevindt of eventuele synergiemogelijkheden voor de koper.

Daarnaast worden in de praktijk vaak een aantal correcties toegepast op de verkregen multiples. Uit dezelfde Brookz Overname Barometer blijkt dat kleinere MKB-bedrijven vaak een lagere multiple hebben dan grotere MKB-bedrijven. Dat heeft te maken met de afhankelijkheid van het management of van enkele grote klanten. Zo’n correctie kan soms wel oplopen tot twintig procent van de oorspronkelijke multiple.

Cross check

Waarderen is uiteindelijk geen exacte wetenschap. In de praktijk is het daarom verstandig om meerdere methodes naast elkaar te hanteren. Multiples geven daarbij een snelle eerste indicatie en zijn vaak een cross check gebruikt voor de meer fundamentelere Discounted Cashflow-methode (DCF), die vooral kijkt naar toekomstige kasstromen. Deze combinatie tussen de wijsheid van de markt (multiples) en inzicht in de waarde van een bedrijf (DCF) vermijdt ordinaire koehandel en leidt in ieder geval tot zinvolle discussie over de werkelijke waarde van een bedrijf.


Peter Rikhof
Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof studeerde Economie (Vrije Universiteit) en Journalistiek (Erasmus Universiteit)

Hij is oprichter en algemeen directeur van Brookz & mede-oprichter van Dealsuite en ValuePartner. Daarnaast is hij schrijver van de boeken:

Eerder was hij hoofdredacteur van Management Team en bedenker en hoofdredacteur van ondernemersplatform Sprout.

Als ondernemer was hij de afgelopen 15 jaar betrokken bij meer dan 10 overnametransacties. Ook haalde hij onlangs een investering van meer dan 3 miljoen euro op voor het internationale M&A-platform Dealsuite.

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Gerelateerde artikelen

Is de waarde van de onderneming ook de waarde voor de ondernemer?

Wat is mijn onderneming waard? Deze vraag krijg ik als overname-adviseur bijna dagelijks, gesteld door nieuwsgierige ondernemers en dat is natuurlijk een hele begrijpelijke vraag.

lees meer >

Multiples en het gevaar van 'quick & dirty' waarderen

Waarderen is vooruit kijken, prognoses maken en inschatten wat de onderneming in de toekomst gaat verdienen.

lees meer >

Wat is mijn bedrijf waard? En wat is de juiste prijs?

Bestaat er bij een overname zoiets als een vaste waarde of een gereguleerde prijs?

lees meer >