Hoeveel is mijn bedrijf waard? Het is dé vraag die ik krijg van ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen. Vooral van degenen die op korte termijn hun bedrijf willen verkopen.
Logisch, want bedrijfswaarde speelt een belangrijke rol. Maar het is een vraag die je jezelf als ondernemer eigenlijk veel eerder moet stellen. Want zo:
- Krijg je een beter begrip van wat jouw bedrijf waardevol maakt
- Heb je nog tijd om actief te werken aan het vergroten van die waarde
Bij dat laatste kun je denken aan het beperken van afhankelijkheden en het wel of niet aangaan van bepaalde investeringsverplichtingen. Door nu de juiste stappen te zetten, kun je nog vóór de verkoop de financiële waarde van je bedrijf verhogen én je bedrijf ook op andere vlakken aantrekkelijker maken voor een bredere groep potentiële kopers.
Dit kan je een hogere prijs opleveren, maar bijvoorbeeld ook aantrekkelijkere verkoopvoorwaarden. Tijdig inzicht in de waarde van je bedrijf is dus de sleutel tot het maximale resultaat bij een verkoop.
Hoeveel is mijn bedrijf waard – de rekenmethodes
De waarde van een bedrijf bepalen is geen exacte wetenschap. Het is een combinatie van grondige analyses, strategisch inzicht en een beetje fingerspitzengefühl. En daar laat je een rekenmethode op los. De twee meest gangbare zijn:
- Multiple-methode
- Discounted Cash Flow-methode (DCF)
1. Multiples: een snelle, praktische aanpak
Pas je de multiple-methode toe, dan vergelijk je jouw bedrijf met vergelijkbare ondernemingen die recentelijk zijn verkocht of die beursgenoteerd zijn. Populair, vooral in transacties. Vaak is de EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) hierbij de basis.
Het grote voordeel van deze methode? De eenvoud. Je hebt snel een indicatie van de waarde van je bedrijf. Maar hier zit ook direct de beperking: Multiples zijn een momentopname en houden weinig rekening met unieke kenmerken, kansen en risico’s van jouw specifieke onderneming.
2. Discounted Cash Flow: een diepgaande benadering
Met DCF kijk je naar de verwachte toekomstige kasstromen van een bedrijf. Je berekent wat die vandaag waard zijn en houdt daarbij rekening met eventuele risico’s.
Wat de DCF-methode zo krachtig maakt? Deze dwingt je om na te denken over onderliggende “value drivers” en de toekomst.
De kritiek? Een DCF-analyse vraagt om veel input: een integrale meerjarenprognose gebaseerd op een realistische kijk op de toekomst. En daarbij geldt absoluut ‘garbage in = garbage out’. Maar doorloop je het proces goed, dan levert een DCF-analyse je niet alleen een waarderingsuitkomst op, maar ook onmisbare inzichten voor het nemen van strategische beslissingen.
Waarom ik kies voor de DCF-methode
Zelf geef ik vanwege dat laatst genoemde vaak de voorkeur aan de DCF-methode omdat deze methode meer inzicht geeft in de waardebepalende factoren van een bedrijf. Je gebruikt de methode dan niet alleen als theoretische exercitie, maar ook als hulpmiddel om (strategische) keuzes te verkennen en daarmee de aantrekkelijkheid van je bedrijf te vergroten.
Een verhaal uit de praktijk
Ik herinner me een ondernemer die een (DCF) waardering nodig had voor de Belastingdienst. Een volgens hem zware administratieve verplichting. Hij had geen begroting, laat staan een meerjarenprognose. Maar in een aantal productieve werksessies stelden we die prognose samen op. Dit dwong hem om vooruit te denken en fundamentele vragen te beantwoorden:
- Wat zijn de belangrijkste trends in jouw markt?
- Waarmee onderscheid jij je van de concurrentie?
- Welke groei kan je op ‘stand alone’ basis realiseren en wat is hiervoor nodig? Denk hierbij aan investeringen in personeel, activa, werkkapitaal, et cetera.
- Hoe winstgevend is je bedrijf nu en hoe kan dit verder verbeterd worden? Zijn er processen die efficiënter kunnen? Zijn er andere mogelijkheden om kosten per eenheid te verlagen?
- Wat zijn de grootste risico’s en hoe kan je deze verkleinen? Denk hierbij aan marktrisico’s, afhankelijkheid van de ondernemer zelf, afhankelijkheid van grote klanten of leveranciers, et cetera.
De gedachte 'administratieve verplichting' groeide uit tot een waardevol proces. Zo waardevol, dat de ondernemer besloot de opgedane inzichten en methodieken structureel te integreren in zijn bedrijfsvoering. En het inspireerde hem om nieuwe kansen te concretiseren en doelgericht te werken aan een duurzame groei van zijn bedrijf.
Je bedrijf nog waardevoller maken
Voor mij is een waardering dus veel meer dan een getal op papier. Het proces is minstens zo waardevol. Het helpt je als ondernemer om na te denken over strategie, risico’s en keuzes.
Zo krijg je niet alleen antwoord op de vraag 'hoeveel is mijn bedrijf waard?', maar ook op 'hoe maak ik mijn bedrijf nog waardevoller?'. En juist dat maakt mijn werk zo interessant!