Bij veel bedrijven is er vandaag de dag een sterkere focus op de interne organisatie. Men kijkt naar wat er binnen de muren van het bedrijf gebeurd. Dit is logisch, want als ondernemer heb je controle over jouw eigen processen, en niet die van jouw leveranciers of klanten.
Bovendien is het niet altijd meteen duidelijk hoe de waardeketen van jouw bedrijf bijdraagt aan de waarde van jouw onderneming, want het is toch de EBITDA die de waardering van de onderneming bepaald?
Toch kan niemand er omheen, elk bedrijf maakt deel uit van een grotere waardeketen. De onderlinge relaties in de keten bepalen hoeveel waarde er écht gecreëerd wordt. De navolgende voorbeelden uit de praktijk maken duidelijk hoe de keten het rendement en de risico’s, en daarmee de waardering van, uw onderneming beïnvloeden.
‘Ketendenken’ cruciaal voor toegevoegde waarde
Ketendenken betekent verder kijken dan je eigen schakel en begrijpen hoe jouw bijdrage het grotere geheel versterkt. Ondernemingen die hierin falen, lopen het risico irrelevant te worden. Als jouw bedrijf geen toegevoegde waarde meer biedt, kiezen partners en klanten voor alternatieven, wat leidt tot verlies van marktaandeel en groei.
Door intensief samen te werken en innovatief te blijven, creëer je niet alleen efficiency, maar verzeker je ook je positie binnen de keten. Samenwerking is de sleutel tot blijvend succes en relevantie. Vraag jij je wel eens af of jouw klanten of leveranciers zonder jouw onderneming kunnen?
‘Ketendenken’ essentieel voor groeiversnelling
Bij verschillende deelnemingen hebben wij het cruciale belang van ‘ketendenken’ ervaren om een groeiversnelling te faciliteren. Het is essentieel om je te beseffen dat jouw bedrijf (slechts) één van de hardlopers in de estafette is, om het product of de dienst bij de eindgebruiker te krijgen. Wanneer iedere schakel in de keten optimaal samenwerkt en zijn rol effectief invult, ontstaat er een soort vliegwiel die de groei versnelt.
Dit vraagt om transparantie binnen de keten, wederzijds vertrouwen en een gedeelde focus op het gezamenlijke einddoel: waarde creëren voor de klant. Bedrijven die alleen denken vanuit hun eigen positie, missen kansen en vertragen de voortgang van de gehele keten. Uiteindelijk maakt dit het verschil tussen stilstaan en duurzaam groeien.
‘Ketendenken’ bron van concurrentievoordeel
Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de herkomst en samenstelling van producten en diensten, en eisen meer transparantie en duurzaamheid in de hele keten. Europese wetgeving pakt hier op door met de aankomende rapportageverplichtingen (lees: CSRD).
Een gebrek aan transparantie of samenwerking in de keten ondermijnt derhalve direct de waarde propositie van het eindproduct. Bedrijven die oprecht en effectief hun hele waardeketen beheren – van de oorsprong van grondstoffen tot aan de recycling van eindproducten – bouwen niet alleen merkloyaliteit op, maar creëren ook waarde en concurrentievoordelen op de (middel)lange termijn.
‘Ketendenken’ is waardedenken
Een goed functionerende waardeketen is in feite een ecosysteem waarin elk bedrijf elkaar versterkt. Voor ondernemers is het dan ook essentieel om verder te kijken dan de eigen onderneming. Zo verhoog je niet alleen de operationele prestaties, maar bouw je ook aan een aantrekkelijkere onderneming voor kopers en daarmee een hogere waardering bij verkoop.