Er zijn vele redenen te bedenken waarom u de waarde van uw bedrijf wilt weten. In geval van verkoop bijvoorbeeld, of bij een herstructurering. De uitkomst van een waardebepaling mag dan belangrijk zijn, de weg ernaartoe is veel relevanter. Dat brengt namelijk informatie naar boven die van waarde is bij het maken van de juiste strategische keuzes.
Er zijn niet zo veel natuurlijke momenten waarop u als ondernemer een waardebepaling laat uitvoeren. Het kan nodig zijn bij een gerechtelijke procedure, zoals bij echtscheiding of geschil. Er kan ook een boekhoudkundige of bedrijfsmatige reden aan ten grondslag liggen. In de meeste gevallen vraagt een ondernemer om een waardebepaling als hij overweegt om te stoppen met werken. In dat geval wordt de waardebepaling uitgevoerd op basis van de beschikbare gegevens.
De waardebepaling wordt enkel en alleen gebruikt om de verwachtingen omtrent de verkoopprijs te toetsen. Dat is jammer, want voor het toepassen van de kennis die u tijdens de analyse opdoet is het dan vaak te laat. In een veel eerder stadium is een waardebepaling juist doelmatig bij het maken van strategische keuzes. Om te kunnen groeien is immers een goede planning noodzakelijk
Zorgvuldig proces
Bij een waardebepaling wordt breder gekeken dan alleen naar de financiële parameters. We kijken ook naar het verhaal achter de cijfers van uw onderneming. Staat uw businessplan klaar? We zoeken uit in welke fase uw onderneming zich bevindt. Wat doet uw onderneming goed, en welke uitdagingen bevinden zich op uw pad? Wat is de kwaliteit van uw klantenbestand? Is uw onderneming afhankelijk van bepaalde leveranciers?
Marktpositie
Ook wordt een blik naar buiten geworpen. Wat is uw marktpositie ten opzichte van andere ondernemingen? Komt de marge overeen met wat u mag verwachten in de branche? Wat doen uw concurrenten en wat kunt u daaruit afleiden? Het kritisch bekijken van uw eigen cijfers en het vergelijken van cijfers en ratio’s van concurrenten geeft een brede visie. Bovendien worden scenario’s doorgerekend die een inzicht geven in de waardedrijvende factoren van de onderneming.
Veel bedrijven focussen op omzetgroei: 'groei is goed'. Maar vaak stijgt de waarde van het bedrijf al door een relatief kleine margeverbetering en is een verbetering van de brutomarge makkelijker te realiseren dan een grote omzetsprong. Het doornemen van scenario’s op basis van de cijfers blijkt vaak een eyeopener te zijn.
Verkoopklaar maken
Een waardebepaling als onderdeel van het ‘verkoopklaar’ maken van een onderneming wordt bij voorkeur al twee of drie jaar van tevoren uitgevoerd. Met de uitkomsten op zak kan u als ondernemer dan ruim voor de bedrijfsoverdracht een aantal maatregelen treffen. Zo is het verstandig om de zelfstandigheid binnen de organisatie te stimuleren, waardoor de onderneming minder afhankelijk wordt van de DGA.
Zorg daarnaast voor een gedegen financieel en commercieel plan voor de aankomende jaren. En concentreert u zich op waarde creërende factoren van uw onderneming, zoals een stabiele omzetbasis met vaste klanten, meerjarige contracten en een gevulde orderpijplijn. In een verkoopsessie moet bovendien de resultatenrekening ‘schoon’ zijn. Er mogen geen privékosten door de cijfers van de onderneming lopen. Managementvergoeding en intercompany-huur moeten marktconform zijn.
Hoe minder u hoeft uit te leggen, hoe makkelijker u de deal straks maakt. Een teveel aan eigen vermogen kan beter in de jaren voorafgaand aan de transactie als dividend worden uitgekeerd. Op die manier is het eerste deel van de waarde van de onderneming al te gelde gemaakt.