Succesvol uw webshop verkopen


Nederland kent jaarlijks vele duizenden ondernemers die een webshop beginnen. Maar een groot aantal nieuwkomers besluit al binnen twee jaar zijn webshop te staken of te verkopen.

Er zijn op dit moment naar schatting zo’n 70.000 officiële webwinkels in Nederland. Maar de dynamiek is groot. Jaarlijks komen er vele duizenden nieuwe webwinkels bij, maar een op de vier webwinkels wordt ook weer binnen twee jaar gestaakt of verkocht.

Redenen om de webshop te verkopen

Daarnaast is er ook een grote groep starters die het wel lukt om een goed draaiende webshop op te bouwen, maar die om verschillende redenen besluiten hun webshop te verkopen. Redenen die worden genoemd om de webshop te verkopen:

  • De webshop kost meer tijd dan van te voren gedacht
  • De focus is verschoven naar andere (online) activiteiten
  • Aanbod van een goede baan in loondienst
  • Het geld ontbreekt om continu te blijven investeren

Bij veel ondernemers blijken vaak meerdere van bovengenoemde redenen tegelijk  een rol te spelen om hun webshop te verkopen. 

Uw webshop verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week.

Partijen om je webshop aan te verkopen

Als u uw webshop of webwinkel wilt verkopen zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat uw eigen doelstellingen zijn met betrekking tot de verkoop van uw webshop. De kopers van een webshop zijn:

  1. Een andere webshop of online platform
  2. Een andere startende ondernemer
  3. Eigen personeel


We leggen ze hieronder even uit

Webshop verkopen aan een particulier

In dit geval wordt uw website verkocht aan een particulier die bijvoorbeeld de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Het is voor deze koper vaak een make or buy afweging: hij kan zelf een webshop starten of een webshop kopen die al omzet en klanten heeft, waarmee hij direct aan de slag kan.

Webshop verkopen aan andere webshop

Als u uw webshop verkoopt aan een andere  webshop dan spreken we van een strategische koper. Deze koper wil met het kopen van uw webshop zijn marktpositie verbeteren, door het toevoegen van uw klanten, omzet, url, etc. aan zijn eigen webwinkel.  Dit bedrijf kan een directe concurrent zijn, maar ook een toeleverancier of een afnemer.

Interessant: Deze koper is vaak bereid om de hoogste prijs voor uw webshop te betalen omdat hij door kostenbesparingen en synergievoordelen de overname vrij snel kan terug verdienen.

Webshop verkopen aan uw eigen personeel

U kunt uw webshop ook verkopen aan een van uw eigen medewerkers. Het voordeel is dat deze medewerker u en het bedrijf al goed kent waardoor deze vorm van overdracht in principe sneller verloopt dan bij de andere twee kopers.

Aandeel overnames ICT sector tov alle bedrijfsovernames in NL

Wat is een webshop waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de ICT-sector, de branche waartoe webshops behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 6,10. Dat betekent dat een webshop gemiddeld wordt gewaardeerd op 6,10 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,9.

Gemiddelde EBITDA multiple ICT sector en MKB gemiddeld

In cijfers weergegeven zag de softwaresector er begin 2018 als volgt uit (CBS):

  • Totaal van 58.915 bedrijven
  • 238.800 mensen werkzaam
  • Totale omzet van 33,5 miljard euro

Trends en ontwikkelingen in de softwaresector

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de softwaresector ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Data-verdienmodel
Het verzamelen, analyseren en begrijpen van data wordt de komende jaren belangrijker. In 2020 zijn zo’n 26 miljard 'dingen' digitaal verbonden, het zogenoemde Internet of Things. Dit leidt tot een enorme hoeveelheid data en daarmee ook de vraag naar advisering en oplossingen. Door de digitalisering ontstaat een enorme hoeveelheid data. Deze data stellen bedrijven in staat de klant beter te begrijpen. Hierdoor ontstaan nieuwe verdienmodellen.

#2 IT als dienst
Door de opkomst van de cloud is het leveren van software veranderd. Steeds meer middelgrote organisaties besteden IT uit vanwege het hoge innovatietempo. IT wordt als dienst (IT as a service) vanuit een datacenter geleverd en vereist minder personeel op locatie voor onderhoud van het IT-landschap. Expertise en slagkracht worden hiervoor ingehuurd. Traditionele professionele dienstverlening, zoals het op locatie inzetten van consultants, verliest terrein.

#3 Personeelstekort
Het vinden van geschikt personeel was altijd al een uitdaging. Eind 2017 ziet een derde van de softwarebedrijven een tekort aan personeel als groeibelemmering. Er is volgens ABN Amro vooral een tekort aan software-ontwikkelaars, specialisten in computertalen en data-analisten. Het tekort aan personeel begint nu, samen met andere productiebelemmeringen, een wissel te trekken op de omzetgroei van de branche.

#4 Nieuwkomers
Binnen de categorie IT-software bevinden zich ook nieuwe bedrijven die niet passen binnen de traditionele definitie van deze branche. Denk bijvoorbeeld aan hostingbedrijven, internetbedrijven of deelplatformen die op basis van nieuwe businessmodellen snel weten te groeien. Van deze categorie bedrijven is nog weinig data beschikbaar omdat ze niet vallen onder de bestaande statistische classificatie. Maar hun economische impact groeit: ze genereren nieuwe banen en groeien vaak internationaal.

Zelf uw webwinkel verkopen?

Brookz is het grootste overnameplatform van Nederland en brengt al sinds 2007 kopers en verkopers met elkaar in contact. Via Brookz vindt u honderden kopers die op dit moment op zoek zijn naar een webwinkel, webshop of online platform. Daarnaast plaatst u eenvoudig ook zelf een verkoopprofiel op Brookz.

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000+ potentiële kopers!

Webshop waarderen?

Webshop waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw webshop? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!