4 augustus 2021, Peter Rikhof, Brookz
Wil je graag een bedrijf kopen? Dan is het van belang om je hiervoor goed voor te bereiden. In dit artikel geven wij je 3 stappen ter voorbereiding bij het kopen van een bedrijf. Van de zoektocht tot en met het opstellen van je koopprofiel. Wij bespreken het in de 3 voorbereidende stappen. Ook leggen wij je uit welke vormen van overname er zijn.
De volgende 3-stappen komen aan bod in dit artikel:
Wanneer je een bedrijf koopt kan dit op twee manieren, namelijk via een strategische overname of een management buy in. Wanneer je kiest voor een strategische overname koop je een bedrijf om met jouw bestaande onderneming verder te kunnen groeien. Dit kun je realiseren door het kopen van een partner of een bedrijf waarmee je nieuwe markten kunt aanboren.
Ga je voor management buy in? Dan koop je een bedrijf waar je niet werkzaam bent. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf om je ondernemersdroom waar te maken. Hierin kun je kiezen om het bedrijf in zijn geheel te kopen of een deel hiervan. Welke vorm je ook kiest, het blijft belangrijk om een goed koopprofiel op te stellen. Een goed profiel helpt je vervolgens bij een gerichte zoektocht. Het volgende dient duidelijk te zijn in het koopprofiel:
Heb jij je koopprofiel opgesteld? Dan kun jij je nu gaan oriënteren op het aanbod. Er zijn hier verschillende platforms die jou hierbij kunnen helpen. Op deze platforms vind je namelijk een groot aanbod aan bedrijven die te koop staan. Naast Brookz heb je bijvoorbeeld ook nog Marktlink.
Naast de oriëntatie via deze platformen is het belangrijk om je profiel te delen met connecties. Veel van de bedrijfsovernames vinden namelijk plaats binnen het eigen netwerk. Je kunt dit eenvoudig doen door je koopprofiel te delen op LinkedIn. Ook kun je, indien dit weer mogelijk is, evenementen bezoeken. Hier vind je een groot netwerk aan verkopers en ondernemers.
Bij het kopen van een bedrijf zitten veel juridische, financiële en fiscale aspecten. Hierom is het verstandig om in een vroeg stadium een adviseur met ervaring in armen te nemen. Een adviseur kan je eigen accountant zijn, maar ook een externe overnamespecialist. Het is vooral belangrijk dat je adviseur zowel over financiële, juridische en fiscale kennis beschikt.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Wanneer je de voorbereidende stappen hebt doorlopen komen er nieuwe stappen aan bod. Denk aan het contact leggen met de verkopen van een bedrijf, het maken van een ondernemingsplan en het uiteindelijke onderhandelen. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om de bedrijfswaarde te bepalen. Succes met het doorlopen van het gehele traject.
Als je een bedrijf wilt overnemen, heb je daar eigen vermogen voor nodig. Ongeacht wat de hoogte is van de koopsom.
Naar alle waarschijnlijkheid zal AI de meeste impact hebben op het extraheren van markt- en sectorgegevens, bedrijfsselectie, due diligence en bedrijfswaardering.
Om tot een geslaagde verkoop van je bedrijf te komen, is het voor een verkoper van belang om zich goed voor te bereiden op het boekenonderzoek.