Ondernemer Mark Bos trok het bedrijf van zijn vader van de rand van de afgrond, bouwde het uit tot meerdere filialen en een webshop en verkocht via een pre-exit MotorKledingCenter. 'Na twee jaar was ik er wel klaar mee.'
Goed voorbeeld doet volgen. Mark Bos hing zijn politiepet in de wilgen en besloot - net als zijn vader - te gaan ondernemen. Hij begon een groothandeltje in motorhelmen en -jeans. Met MotorKledingCenter, het bedrijf van zijn vader, als zijn grootste klant kon hij een leuke start maken.
Dit was van korte duur. De financiële crisis kwam en MotorKledingCenter stond vanaf 2011 onder Bijzonder Beheer bij de bank. Op dat moment besloot Mark zijn vader te hulp te schieten. Na een management buy-in vloog hij naar de Verenigde Staten voor inspiratie en kwam met een reddingsplan terug: online marketing moest de winkel in motorkleding redden.
‘De cash was op, dus ben ik zelf een webshop gaan bouwen’, aldus Bos. ‘Samen met een stagiair heb ik filmpjes van alle artikelen opgenomen voor social media. Die zichtbaarheid sloeg aan. Ineens kwamen er klanten door de deur.’
Zoeken naar geldschieter
Ondanks snel terugkerende zwarte cijfers bleek de financiering van de ambities een steeds grotere uitdaging, dus gingen vader en zoon Bos op zoek naar een investeerder. Maar niet voordat Bos een enorme groei had gerealiseerd. Zijn omnichannel-formule was zo succesvol, dat ze in 2014 uit Bijzonder Beheer gehaald werden en de jaren daarna meerdere filialen openden.
Bos: ‘In de webshop vond vaak de eerste kennismaking met onze producten plaats, maar onze omzet - zo’n 75 procent - haalden we uit onze fysieke winkels die een enorme aantrekkingskracht hadden op motorrijders uit de regio. Ze wilden de motorkleding passen, voelen en van een ervaren verkoper horen hoe veilig de kleding is.’
In 2018 hadden ze zes filialen en waren ze marktleider in de Benelux met op dat moment ongeveer 100 medewerkers en een omzet van zo’n 15 miljoen euro. Vanaf dat punt wilde de bank niet meer in het bedrijf investeren. De verhouding in de solvabiliteit was ver te zoeken. Vader en zoon hadden te veel schulden in vergelijking tot hun eigen vermogen opgebouwd. De bank adviseerde om eerst aan te sterken en te sparen of op een andere manier op zoek te gaan naar geld om verder door te groeien. Bos koos voor dat laatste. ‘Als de boel gaat stagneren en ik rustig moet gaan zitten wachten, dan kom ik niet tot mijn recht.’
Pre-exit
In eerste instantie was het plan om een deel van de aandelen van de hand te doen. Met ondersteuning van overnamekantoor Marktlink volgden meerdere gesprekken met zowel private equity als strategische partijen. Concullega’s kwamen met de hoogste waarderingen. Voorwaarde was wel dat vader en zoon het bedrijf dan voor 100 procent moesten verkopen. ‘We kozen voor de middenweg, een pre-exit’, legt Bos uit. ‘Want je kan je bedrijf maar één keer goed verkopen.’
In de jaren na de gedeeltelijke overname door motorkledingfabrikant Richa Groep uit België vonden er onder meer een rebranding naar MKC Moto en meerdere acquisities plaats. Voor de Belgen zeer interessant, want ze konden hun eigen merk via al die winkels verspreiden. En voor Bos zelf ook niet geheel onfortuinlijk. Toch was hij er na twee jaar wel klaar mee. ‘Ik raakte vervreemd van de organisatie. Het ging allemaal niet meer zoals ik wilde.’
IJsbreker
Twee jaar na de pre-exit, die in 2020 plaats vond, stopte Bos met zijn dagelijkse werkzaamheden, maar bleef wel aandeelhouder. Hij maakte met zijn jonge gezin een rondje om de wereld, hét moment om te reflecteren en na te denken over zijn volgende avontuur. Via-via kwam hij in contact met Findyour Equity Partners, een private equity-club die een ondernemer zocht om samen een aantal overnames te doen in de signing-sector.
‘Ik twijfelde, want mijn ervaring zit in B2C’, zegt Bos. ‘Bovendien is signing en reclame echt een andere tak van sport. Toch zag ik het als een kans. Samenwerken met een private equity-partij betekent veel sneller opschalen en grotere overnames doen dan in je eentje. Ik zou er veel van leren.’
Samen richtten ze de Signpres Group op. Een strategische keuze, want de nieuwbakken businesspartners verwachten de komende jaren veel werk te hebben in deze branche. ‘De thuiswerk-trend is een blijvertje. Om de connectie te behouden met medewerkers, investeren bedrijven steeds meer in het zo aantrekkelijk mogelijk maken van de kantooromgeving. Daar richten wij ons op.'
Was Bos met MKC Moto de verkoper, nu is hij juist de koper van bedrijven. 'Heel leuk om nu aan de andere kant van de tafel te zitten. Mijn verhaal van MKC Moto breekt altijd het ijs met de verkopende partijen, omdat ik exact weet hoe ze zich voelen. Het verkoopproces is een spel, dat realiseer ik me nu des te meer. Ik zit er veel rationeler in.’