Wanneer je een bedrijf wilt kopen of verkopen, dan wil je weten wat de prijs gaat worden. Maar hoe bepaal je die prijs van de onderneming? Dat is toch wel lastiger dan menig website of rekenmodel doet vermoeden.
Daarom hier een aantal tips waar je aan kunt denken bij het bepalen van ‘de waarde’.
1. Kasstromen zijn heel belangrijk
Hogere vaste kasstromen verhogen de waarde. De kasstromen die de onderneming ieder jaar genereerd, zijn belangrijk. Een koper wil weten wanneer hij zijn investering heeft terugverdiend. Een verkoper weet hoeveel geld hij normaal uit het bedrijf kan halen en wil minstens dat bedrag krijgen als hij verkoopt. Bovendien voelt een kasstroom objectiever dan een bedrijfsresultaat, omdat deze niet wordt bepaald door je administratie.
2. Risicoprofiel van onderneming
Hoe hoger het risicoprofiel van een onderneming, hoe lager de waarde. Een onderneming die afhankelijk is van steeds kortdurende projecten bij verschillende klanten (zoals een M&A-kantoor) heeft een hoger risicoprofiel dan een onderneming met een vaste inkomensstroom (zoals verzekeringsproducten), waarbij klanten tien jaar of langer blijven. Het risicoprofiel van een onderneming wordt bepaald door veel verschillende ‘factoren’:
- De markt/sector/regio
- De grootte van de onderneming
- Track-record: resultaten en jaren
- Financiële markten en algemeen economische ontwikkelingen
- Het verdienmodel
- De klanten: afspraken, type klanten, afhankelijkheid
- De leveranciers: afspraken, type leveranciers, afhankelijkheid
- Entrée-barrières
3. Wat zijn unieke pluspunten?
Unieke pluspunten zijn waardeverhogend. Zij zorgen ervoor dat een onderneming òf betere kasstromen kan genereren dan concurrenten en/òf een lager risicoprofiel heeft. Neem nu de makelaardij in Amsterdam versus de makelaardij in Noordoost Friesland. De kans is aanzienlijk dat de eerste meer waard is dan de tweede vanwege deze twee locaties; Amsterdam is een groeiregio en NO-Friesland is een krimpende regio.
4. Wat is het verdienmodel?
Soms bepaalt het verdienmodel van de onderneming de waarde van de onderneming. Als voorbeeld een onderneming die software-licenties verkoopt. De waarde van de onderneming wordt op basis van het verdienmodel bepaald en op basis van benchmarking. Het verdienmodel hier bestaat uit onder andere marge per klant, acquisitiekosten per klant, churn, etc. De score van de onderneming op deze elementen en de benchmark van de industrie bepalen de waardering van de onderneming.
5. In welke fase zit de onderneming?
De waarde van een start-up wordt heel anders bepaald dan de waarde van een bestaand bedrijf met een langdurige track-record. De waarde van een start-up wordt vooral bepaald door de marktontwikkelingen in de industrie, recente bekende deals, hoe graag een investeerder wil instappen en hoe wanhopig een ondernemer op zoek is naar geld.
Op basis van bovenstaande tips kun je zelf een indruk gaan vormen over de waarde van de onderneming en waar je op moet letten. Maak het voor jezelf niet te ingewikkeld en zorg dat het logisch en reëel blijft.
Prijs
De prijs die uiteindelijk voor een onderneming wordt betaald, is afhankelijk van een hoop factoren. Want hoe goed is je onderhandelaar? Hoeveel kapers zijn er op de kust? Wat kost de financiering? Hoeveel haast is er? Hoe graag willen partijen? Welke andere factoren dan de koopsom spelen een rol?
Wij adviseren om een bandbreedte van een prijs op te (laten) stellen. Die bandbreedte wordt bepaald door de eigen omstandigheden. Voor de verkoper zal het gaan om wat er nodig is voor de nieuwe plannen (tijd en geld) en gederfde inkomsten. Voor de koper zal het gaan om binnen welke periode de aankoop terugverdiend moet worden, eventueel afhankelijk van financiering. Binnen de overlapping van die bandbreedte komt de uiteindelijke prijs tot stand en blijf je binnen je eigen grenzen.