Wat is het juiste moment om aandelen te delen?

Social Blue, een snelgroeiende Nederlands bedrijf, heeft Egeria aangetrokken als investeerder. Zo sloten de ondernemers de deal van hun leven.
header image

2 augustus 2021, Luc Keltjens, Marktlink

Tech-onderneming Social Blue wil de nummer één van de wereld worden, als het op leadgeneratie aankomt. Een ambitieus plan, waarvoor het bedrijf een evenzo ambitieuze partner zocht. Luc Keltjens, senior manager bij Marktlink, deelt hoe Social Blue in enkele jaren haar waarde verviervoudigd en de ondernemers uiteindelijk de deal van hun leven sloten. 

Al in 2017 zat ik voor het eerst met de CEO en aandeelhouders van het Nederlandse Social Blue om tafel. Hun vraag: hoe kunnen we als snelgroeiend technologiebedrijf onze groei versnellen? Het team was bereid om daar in de aandelensfeer wat voor af te staan. Want: delen is nodig om te vermenigvuldigen. Maar wat is het juiste moment om aandelen te delen? En welke route te bewandelen naar het moment van transactie? Bij dat soort vraagstukken zocht het bedrijf ondersteuning.

Strategie essentieel

Ons team heeft samen met het team van Social Blue een businessplan met doelstellingen en een plan van aanpak geformuleerd. Een goede strategie voor de toekomst is namelijk heel belangrijk. Het helpt om in het heden en de nabije toekomst de focus te leggen op de juiste actiepunten. Met als doel: het bedrijf verkoopklaar maken en klaarstomen voor een investeerder die bij de doelstellingen past. En dus voor een optimale deal. 

Vier jaar geleden had Social Blue - een Nederlands bedrijf - alleen een vestiging in Nederland. Er kwamen steeds meer aanvragen binnen vanuit Noord-Amerika, de grootste markt van de wereld op het gebied van online leadgeneratie. Een plek waar je écht aanwezig moet zijn, als je internationale ambities hebt als die van Social Blue. Het stelde ons voor een T-splitsing: direct een investeerder zoeken om te groeien en kantoren over de grens en in Noord-Amerika te realiseren, of zélf groeien?

Groeispurt op eigen kracht

Er is besloten om het plan voor een verkoop nog even in de ijskast te zetten en op eigen kracht een groeispurt in te zetten. Social Blue was qua schaalgrootte nog wat te klein voor het type internationale investeerder dat we voor ogen hadden. Vanuit winstgevendheid werd al snel het eerste nieuwe kantoor van Social Blue in Noord-Amerika geopend, in Toronto. Ondertussen staat de teller al op tien kantoren in negen landen wereldwijd; in Nederland, Canada, Australië, Singapore, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. 

Begin 2020 nam Social Blue bovendien het bedrijf Netofex Lead Agency over. Zo lieten de ambitieuze ondernemers zien dat ze over meerdere assen kon groeien: autonoom én via een buy-and-build-strategie. Een sterk signaal voor potentiële investeerders, bleek wel uit de hoeveelheid getoonde interesse. Het plan voor verkoop werd uit de ijskast gehaald, de tijd was rijp om een nieuwe partner aan te trekken om Social Blue van fase B naar fase C te brengen.

Daar is méér voor nodig dan geld. Het vraagt om ervaring met het uitvoeren van buy-and-build en kennis over het integreren van bedrijven. Egeria bleek de juiste partij voor Social Blue; de onafhankelijke Nederlandse investeringsmaatschappij heeft zich per mei 2021 voor langere tijd met een open fonds aan Social Blue verbonden. Samen stelden ze een stip op de horizon en gaan ze voor waardevermeerdering voor beide partijen.

Doelstelling leidend

Ondernemers denken vaak dat ze alleen voor een fusie of overname bij Marktlink terechtkunnen. Maar soms is een onderneming verkopen niet direct de beste optie. De doelstellingen van een ondernemer zijn voor ons leidend. Omdat wij veel transacties doen, weten we wat investeerders belangrijk vinden. Op basis daarvan begeleiden wij jou op strategische wijze naar de beste deal, voor nu én de toekomst.


Luc Keltjens
Luc Keltjens, Marktlink Fusies & Overnames

Luc Keltjens is senior manager bij Marktlink Fusies & Overnames. Via zijn werk als consultant bij ADC Performance Improvement heeft hij inmiddels vele bedrijven van binnen en buiten gezien. De interesse in het vak en gevoel voor ondernemen hebben hem in 2015 doen besluiten om de overstap te maken naar Marktlink.

Marktlink

Marktlink Fusies & Overnames is sinds 1996 een van de grootste onafhankelijke overnamespecialisten voor het MKB in Nederland. Met haar 100+ collega’s adviseert zij vanuit vijf kantoren in Nederland (Amsterdam, Deventer, Drachten, Gouda en ’s-Hertogenbosch) bij ongeveer 80 overnametransacties per jaar.

Brookz 500 (2023): bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is het ultieme jaarboek met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Gerelateerde artikelen

Is de waarde van de onderneming ook de waarde voor de ondernemer?

Wat is mijn onderneming waard? Deze vraag krijg ik als overname-adviseur bijna dagelijks, gesteld door nieuwsgierige ondernemers en dat is natuurlijk een hele begrijpelijke vraag.

lees meer >

Multiples en het gevaar van “quick & dirty” waarderen

Waarderen is vooruit kijken, prognoses maken en inschatten wat de onderneming in de toekomst gaat verdienen.

lees meer >

Wat is mijn bedrijf waard? En wat is de juiste prijs?

Bestaat er bij een overname zoiets als een vaste waarde of een gereguleerde prijs?

lees meer >