Redactie team, Brookz | April 1, 2016

Het waarderen van jonge technologiebedrijven is een vak apart. Er is weinig historie en de onzekerheden rondom toekomstige kasstromen zijn groot. Toch is er in de basis geen verschil. ‘Het gaat om de toekomstige verdiencapaciteit.’

Het einde lijkt een beetje in zicht wat betreft de torenhoge waardering van jonge veelbelovende technologiebedrijven. De afgelopen tijd was de marktwaarde van met name Amerikaanse technologiebedrijven weer naar een absolute climax opgelopen. Cloudopslagdienst Dropbox zou 10,4 miljard euro waard zijn, de foto-app Snapchat 15 miljard en voor Airbnb wordt gesproken over een marktwaarde van zelfs 25 miljard euro. Maar volgens de financiële nieuwsdienst Merger Market zal het aantal zogenoemde ‘down rounds’, financieringsrondes waarbij een jong bedrijf lager wordt gewaardeerd dan in een eerdere ronde, in 2016 verder toenemen. Daarmee lijken veel veelbelovende ICT-bedrijven weer met de voetjes op de aarde te worden gezet.

Financiering voor groei aantrekken via Brookz? Kijk hier voor meer informatie.

Waardedrijvers

Nu de huizenhoge waarderingen geen stand houden volgt de vraag wat die jonge technologiebedrijven dan wel waard zijn. Volgens Chris Denneboom, partner van ValuePro Bedrijfswaardering & Advies, is het waarderen van jonge technologiebedrijven in de basis niet anders dan het waarderen van volwassen bedrijven. Denneboom: ‘Het gaat vooral om de toekomstige verdiencapaciteit van een bedrijf, dus je prognosticeert de toekomstige geldstromen en maakt deze vervolgens contant tegen een gekozen rendementseis (DCFmethode). Het grote verschil is dat je voor de prognose niet kunt leunen op de historie. Daarbij dient men bij het verdienmodel ook buiten traditionele kaders te denken.

Denk aan de muziekindustrie waar vroeger een hele keten verdiende aan de productie, distributie en verkoop van platen en cd’s. Tegenwoordig is de distributie via internet, waar een verdienmodel van derde adverteerders achter zit en is de muziek zelf ter promotie van de kaartverkoop van live optredens. Bij startups is het verdienmodel vaak nog niet uitontwikkeld en kunnen de toekomstige kasstromen een brede range aannemen.’ Om zicht te krijgen op de waarde worden daarom meerdere scenario’s met diverse afhankelijke factoren in kaart gebracht. Daarvoor doet Denneboom als gecertificeerd bedrijfswaardeerder (RV) in de praktijk veel onderzoek naar de markt, de strategie en de belangrijkste waardedrijvers van een bedrijf.

Hij noemt als voorbeeld de Duitse webwinkel Zalando. Deze webwinkel is in haar thuismarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een belangrijke speler met een marktaandeel ten tijde van de beursintroductie van 2% in de totale verkopen van schoenen en kleding. In de andere WestEuropese landen waar Zalando actief is, stond het marktaandeel nog in de kinderschoenen. Denneboom: ‘De waardering van de beursintroductie was vooral gebaseerd op te verwachten vergelijkbare successen in de pas betreden en nog te betreden markten als in de thuismarkt.’

Make or buy

Een andere invalshoek voor de waardebepaling is te kijken naar wat een mogelijke koper zou moeten investeren als hij de activiteit zelf zou gaan opstarten in plaats van een bedrijfsovername te doen. Zo was Denneboom onlangs betrokken bij de verkoop van een kleine webwinkel die nog geen winst had gemaakt. Denneboom: ‘Toch betaalde de geïnteresseerde koper uiteindelijk € 100.000 voor activa die bestonden uit een website en een klantenbestand. Vooral dat (hoogwaardige) klantenbestand vond de koper interessant. De prijs die hij betaalde werd niet bepaald door het mogelijke rendement ervan, maar door de besparing op de kosten om een vergelijkbaar klantenbestand op te bouwen.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen