Strategische overname van een bedrijf

Bij een strategische overname wordt een bedrijf overgenomen door een strategische partij, zoals een concurrent, branchevreemd bedrijf of investeerder.
header image

25 april 2023, Wietze Willem Mulder, Brookz

Strategische overname is in de ogen van velen de meest lucratieve vorm van bedrijfsovername. Bij een strategische overname wordt een bedrijf overgenomen door een strategische partij, zoals een concurrent, branchevreemd bedrijf of investeerder.

Een strategische overname kan voor een bedrijf een goede manier zijn om te groeien. De onderneming ‘koopt’ in een klap klanten, omzet en marktaandeel erbij. Voor een investeerder kan het kopen van een bedrijf via een strategische overname een goede aanvulling op het portfolio zijn.

  • Strategische overname: concurrent
    Iedere ondernemer kijkt met een schuin oog naar de concurrentie. Voor een concurrent is een vergelijkbaar bedrijf wellicht een interessante overnameprooi. Deze koper wil via een strategische overname zijn eigen marktpositie versterken door synergievoordelen, omdat de andere onderneming een nieuwe technologie heeft ontwikkeld, om klanten een breder assortiment te bieden of om een hogere korting te bedingen bij een groter inkoopvolume. Toch hebben sommige ondernemers absoluut geen zin om hun bedrijf te verkopen via een strategische overname aan de man of vrouw die hen jarenlang heeft dwarsgezeten.

  • Strategische overname: branchevreemd bedrijf
    Een nieuwe markt heeft hoge toetredingsdrempels voor een bestaand bedrijf. Een slimme manier om toch toegang tot die markt te verkrijgen, is het kopen van een bedrijf in die branche via een strategische overname. De kopende onderneming hoeft dan niet te vechten voor klanten, omzet en een stukje marktaandeel, maar koopt een al ‘rijdende trein’. Een branchevreemd bedrijf zal in tegenstelling tot een concurrent niet zo snel het gekochte bedrijf na de strategische overname integreren in de eigen onderneming, omdat de koper nog weinig van de markt weet.

  • Strategische overname: investeerder
    Een investeerder is altijd geïnteresseerd in bedrijven met veel groeipotentie. Voor ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf is deze koper vaak een investeringsmaatschappij. Deze investeerder financiert een strategische overname met het geld van informal investors, grote particuliere beleggers en beleggingsfondsen in bedrijven. Een investeringsmaatschappij zal na de strategische overname niet snel het bedrijf zelf gaan leiden. Daarom gaan dit soort deals vaak in combinatie met een bedrijfsovername in de vorm van een management buy-in / management buy–out of de investeringsmaatschappij komt zelf met een MBI-kandidaat of MBO-kandidaat op de proppen. Deze ondernemer is dan de vent die tent runt, de investeerder adviseert hem op de achtergrond.

3 trends van strategische overname

Groeien door overname is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan de meer traditionele methoden om een bedrijf te laten groeien. Grote bedrijven weten dit al jaren; ze kopen voortdurend bedrijven om hun marktpositie te verbeteren en te vergroten.  

Ook in het MKB komen strategische overnames steeds vaker voor. Dit zijn dé 3 trends op het gebied van srategische overnames in 2023:

#1 Private equity
Het goede nieuws: er is voldoende geld in de markt. Vooral de oorlogskassen van investeringsmaatschappijen zijn goed gevuld en investeerders zijn naarstig op zoek naar goede overnameprooien. Dat is ook een goed teken voor bedrijven die kapitaal nodig zijn voor het doen van strategische overnames. En met de hulp van private equity-partijen is het net wat makkelijker kopen.

#2 Verhoogd aanbod
Niet alleen verliezer van de coronacrisis zullen - noodgedwongen - de overnamemarkt op moeten. Ook de winnaars gaan, gestuwd door hogere omzetcijfers, nadenken over wat het meest lucratieve moment is om in de etalage te gaan staan. Dat biedt mooie kansen voor strategische kopers die nu liquide zijn en over voldoende geld beschikken om snel zaken te kunnen doen op de overnamemarkt.

#3 Over de grenzen
De laatste jaren is een trend zichtbaar in het aantal cross-border transacties. Kenmerkend hiervoor is de verschillende nationaliteiten van de koper en de verkoper. Nederland is vanwege zijn beleids- en belastingstructuur met name interessant voor bedrijven uit Amerika en China, maar Nederlandse kopers gaan ook meer en meer de grenzen over voor strategische overnames.


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Bedrijf overnemen?

Ben je als ondernemer op zoek naar een bedrijf om over te nemen of als investeerder om te participeren in een bedrijf? Bekijk dan alle actuele bedrijven te koop aangeboden op Brookz!

Gerelateerde artikelen

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >

Management buy-out (MBO): Wat is het? En waar op letten?

Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).

lees meer >