Koper wees voorbereid op bedrijfsovername!

Kopers hebben niet altijd helder wat belangrijke punten zijn bij een bedrijfsovername. Negen tips om goed over na te denken bedrijfsovername op Brookz
header image

21 november 2018, Paul Denis, Company Brokers

Met name aspirant- kopers voor kleinere ondernemingen of webshops hebben niet altijd helder wat belangrijke aandachtspunten zijn voor succesvolle overname. Negen tips om goed over na te denken.

In onze dagelijkse praktijk komen we veel in contact met aspirant-kopers. Koper en verkoper gaan de laatste jaren steeds vaker met professionele ondersteuning het overnametraject in. Toch stellen we regelmatig vast dat met name de aspirant- kopers voor de wat kleinere ondernemingen of webshops niet helder hebben wat hun doelstellingen of targets zijn (of zouden moeten zijn) en welke elementen essentieel zijn voor de realisatie van een succesvolle overname We geven daarom graag een aantal handvaten aan kopers die op overnamepad zijn, of hierover nadenken.

#1 Weet wie je bent, wat je kunt en wat je zoekt

Het gebeurt dat we MBI-ers ontmoeten die na 2 jaar nog steeds op zoek zijn naar een onderneming. Denk na over de sector, locatie, omvang en budget. Zoek naar een bedrijf dat past bij je persoonlijkheid, kennis, professionele ervaring en budget. Maak een bedrijfsprofiel op. Schiet vooral niet met hagel! Met een goede voorbereiding win je tijd!

#2 Definieer je potentiële targets

De overnamemarkt in Nederland is relatief transparant. Maak gebruik van de platforms en stel je targetlijst samen. Ondersteuning van een overnameadviseur, met zijn eigen netwerk en toegang tot het aanbod van collega overnamekantoren, opent nog meer deuren dan eigen research.  

#3 Doe niet alles alleen

Zoek ondersteuning in het overnametraject. Professionele overnameadviseurs kennen het traject, doorzien de financiële, juridische en emotionele valkuilen. Een goede adviseur (sparringpartner en dealmaker) zorgt voor meer snelheid in het proces en voor resultaat!   

#4 Inzicht in de verkoopmotieven

Dat een onderneming te koop staat betekent niet dat er problemen zijn in de onderneming. Elke ondernemer heeft zijn eigen motieven om de onderneming te verkopen. Zorg dat je dit goed doorziet. Het vergemakkelijkt de onderhandelingen en de relatie met de verkoper.

#5 Bouw een relatie met de verkoper op

Zorg dat je de verkoper kunt overtuigen van jouw meerwaarde voor zijn onderneming en van jouw capaciteiten het bedrijf succesvol voort te zetten. Vaak ben je niet de enige overnamekandidaat. Bouw een goede relatie op met de verkoper, met focus op de business. Stel de lastige en kritische vragen via de overnameadviseur. 

#6 Voer een boekenonderzoek uit

Om er zeker van te zijn dat de verkregen informatie overeenstemt met de werkelijkheid, voer een boekenonderzoek uit. Doe dit met professionele ondersteuning. Het is het ultieme moment om direct eigen inzichten te verwerven in de onderneming. De uitkomsten van het onderzoek kun je gebruiken in de onderhandelingen. Niets doen uit kostenoverweging is hoogst waarschijnlijk duurder dan de besparing.

#7 Geen geld, geen overname

Identificeer goed je eigen beschikbare middelen en bepaal hoeveel je daarvan wilt inbrengen voor een overname. Wees realistisch! Daarnaast is het van belang vast te stellen welke financieringsmogelijkheden er zijn voor de overname van jouw ‘dream target’ ; een bancaire financiering, crowdfunding, family, friends en fools (FFF) of een verkoperslening. Welke financiering of financieringsmix je ook kiest, zorg ervoor dat de overname niet te strak gefinancierd is en houdt rekening met een minder optimistisch scenario. 

#8 Stel goede overeenkomsten op

Zorg dat er heldere, begrijpelijke en juridisch correcte transactiedocumentatie wordt opgemaakt door professionals. Verzeker jezelf ervan dat je deze ook begrijpt zodat je de reikwijdte van de consequenties van de deal overziet. 

#9 Wees transparant

Wees transparant in de communicatie. Dit geeft vertrouwen. Natuurlijk hebben koper en verkoper deels tegengestelde belangen. Maar het gemeenschappelijke belang moet groter zijn. Vertrouwen tussen partijen is één van de pilaren waarop een succesvolle deal tot stand komt.

Succesvolle overnames vinden plaats omdat partijen elkaar vertrouwen en zich aan beide zijden gesteund weten door efficiënte en gedegen ondersteuning door professionals. Een bedrijfsovername is en blijft mensenwerk! 


Paul Denis
Paul Denis, Company Brokers

Paul Denis is een bedrijfsovername adviseur bij Company Brokers. Hij is een nieuw gecertificeerd lid van de BOBB en is onlangs gecertificeerd als Register Adviseur Bedrijfsopvolging (RAB).

Kopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsovername een succes met het Brookz-stappenplan

 

 

Bekijk het bedrijfsaanbod op Brookz

Maak een gratis account aan en bekijk het volledige bedrijfsaanbod op Brookz met 650+ verkoopprofielen.

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Company Brokers

Sinds 2005 is Company Brokers actief als een landelijk werkende bedrijfsovername-specialist. Met 4 partners, allen ervaren en professionele overname adviseurs, organiseert en realiseert Company Brokers uw bedrijfsoverdracht. Wij adviseren en ondersteunen daarbij ondernemers gedurende het volledige overnametraject.

Gerelateerde artikelen

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >

Management buy-out (MBO): Wat is het? En waar op letten?

Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).

lees meer >