Ondernemersverhaal: Marcel van Boheemen, directeur Xantion

Ondernemer Marcel van BoHeeMen wist met Xantion in 10 jaar een mooi ICT-bedrijf op te bouwen. Lees verder op Brookz
header image

24 april 2018, Wietze Willem Mulder, Brookz

Ondernemer Marcel van Boheemen wist met Xantion in 10 jaar een mooi ICT-bedrijf op te bouwen. Om alvast voor te sorteren op een mogelijke exit, ging hij onlangs in zee met investeringsmaatschappij MKB Fonds. ‘Ik ben altijd gefocust geweest op waarde, niet op winst.'

Marcel van Boheemen (55) had al een mooie carrière achter de rug bij verschillende ICT-bedrijven, toen hij in 2007 besloot voor zichzelf te beginnen. Hij was er achter gekomen dat er vooral bij MKB bedrijven veel behoefte was aan persoonlijke en tegelijk professionele ICT-ondersteuning. Anderzijds bestond bij deze bedrijven de wens om de ICT-kosten beter in de hand te houden.

  • Deal: Participatie Xantion
  • Omvang: € 5 miljoen omzet, 35 medewerkers
  • Kopers: MKB Fonds, Peter van Oelen (minderheidsbelang)
  • Financiering: MKB Fonds en bankfinanciering
  • Adviseur: MMR Consultancy (verkoper)
  • Sinds: November 2017

Van Boheemen: ‘Met het traditionele uurtje-factuurtje model wist je als ondernemer vaak niet waar je aan toe was. In het slechtste geval was je aan de goden overgeleverd.’ Dit gegeven vormde 10 jaar geleden het vertrekpunt voor Xantion, een dienstverlener van ICT-diensten op basis van een vast bedrag per maand. ‘ICT uit de kraan’, zoals Van Boheemen het zelf noemt. ‘Wij geloven dat ICT net zo makkelijk, transparant en beschikbaar als water uit de kraan hoort te zijn’, aldus Van Boheemen. ‘Dit doen we op basis van een resultaatverplichting (SLA) en een vaste prijs per maand. Geen verrassingen en vooral voorspelbare kosten.’

Groei versnellen van onderneming

Xantion was vanaf het begin een succes. Maar de groei van het bedrijf uit Ede werd na een snelle start een paar jaar door de economische crisis vertraagd. Toen die crisis omstreeks 2013 voorbij was, besloot Van Boheemen de groei te versnellen met het overnemen van twee kleine concurrenten. Van Boheemen: ‘In 2014 en 2016 hebben we twee keer een overname gedaan die allebei heel goed uitpakte. De omzet van de overgenomen bedrijven steeg binnen een jaar met 300 procent. Dat was ook wel een beetje geluk hoor, dat had ik van tevoren zeker niet kunnen bedenken.’

Het resultaat is dat Xantion in enkele jaren is uitgegroeid naar een middelgrote ICT-dienstverlener met een jaaromzet van 5 miljoen euro en 35 medewerkers. Voor Van Boheemen een mooi moment om de balans op te maken. Van Boheemen: ‘Ik ben altijd gefocust geweest op groei en niet op winst. Nu werd het voor mij tijd om een gedeelte van die waarde te verzilveren en alvast voor te sorteren op een mogelijke exit.’ Van Boheemen gaf zijn adviseur van MMR Consultancy de opdracht uit te kijken naar mogelijke kopers voor Xantion. Dat leidde na een korte inventarisatie tot een shortlist van vier investeringsmaatschappijen die serieuze belangstelling toonden. Maar Van Boheemen had een paar duidelijke en harde voorwaarden gesteld. Van Boheemen: ‘Ik wilde absoluut de naam en de locatie van Xantion behouden en zelf aanblijven als algemeen directeur.’

Snel schakelen in onderhandeling

Na een aantal gesprekken en onderhandelingsronden was het uiteindelijk de Amsterdamse participatiemaatschappij MKB Fonds die als winnaar uit de bus kwam. November vorig jaar nam MKB Fonds een meerderheidsbelang in Xantion, waarbij ook operationeel directeur Peter Oelen (45) toetrad als minderheidsaandeelhouder.

Vier maanden later kijkt Van Boheemen met een goed gevoel terug op de deal. ‘Met MKB Fonds was het goed en snel schakelen. Ze hadden een duidelijk verhaal en waren vanaf de LOI gelijk al heel concreet in hun voorstel omtrent prijs en voorwaarden. Daarnaast heeft MKB Fonds onder het label Futureproof Group drie vergelijkbare ICT-dienstverleners in portefeuille, waarmee we kunnen samenwerken en profiteren van schaalvoordelen en kennisdeling.’ De komende drie jaar blijft hij in ieder geval nog aan als directeur, daarna ziet hij wel weer. Van Boheemen: ‘De toetreding van MKB Fonds geeft rust, zowel voor mijzelf als voor het bedrijf. In alle opzichten kent deze deal alleen maar winnaars.’


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Brookz waardevol overnameplatform

Brookz is met 1000+ profielen het grootste en meest gebruikte overnameplatform van Nederland.

  • Snel, direct en effectief bereik
  • 35.000 aangesloten kopers, verkopers en investeerders
  • Kennis, informatie & service

Kijk hier voor een overzicht van de mogelijkheden. 

Bekijk het bedrijfsaanbod op Brookz

Maak een gratis account aan en bekijk het volledige bedrijfsaanbod op Brookz met 650+ verkoopprofielen.

Gerelateerde artikelen

Vooruitblik 2024 door 4 MKB-investeerders: 'Er zit minder fantasie in de markt'

Een gesprek met Michiel Geurts (TransEquity Network), Cilian Jansen Verplanke (Karmijn Kapitaal), Mark van Rijn (Bolster Investment Partners) en Albert Koops (AVerest Capital) over de investeringsmarkt in 2024.

lees meer >

Private equity vs venture capital

In de wereld van financiering zijn private equity en venture capital belangrijke termen. Maar wat is eigenlijk het verschil?

lees meer >

Langetermijn-investeerder

Als ondernemer is het belangrijk om zorgvuldig uit te zoeken wat voor een type investeerder bij jou past.

lees meer >