Groeistrategie: autonoom of door een overname?

Als ondernemer ben je dagelijks druk met je bedrijf. Maar hoe vaak denk je na over de langere termijn?
header image

24 april 2024, Jan Dekker, Coralis

Als DGA ben je dagelijks druk met je bedrijf. Maar hoe vaak denk je na over de langere termijn? Waar wil je met je onderneming staan over vijf of tien jaar? 

Jan Dekker en Sharon van Brederode van Coralis Corporate Finance adviseren ondernemingen bij aan- en verkooptransacties. Jan geeft aan: 'Denk als DGA regelmatig na over je groeistrategie. Kun je groeien op eigen kracht of wil je de groei versnellen door een overname te doen?' Sharon vult aan: 'Groeien door overnames is een gestructureerd proces. Elke overname doorloopt een aantal fases.'

Fase 1: De stip op de horizon


Jan benadrukt de 'stip op de horizon': Waar wil je naartoe werken? Er zijn voor je ondernemingsstrategie twee uitersten: wil je je onderscheiden met een superieur product, en kun je daar een extra marge mee verdienen, of wil je juist sturen op kostenefficiency, en profiteren van schaalgrootte?'

Fase 2: Strategische doelen


Als je met je onderneming gaat voor een strategie om je te onderscheiden met je product, hoe wil je daarin dan groeien? Wil je omzetgroei, of margeverbetering? Wellicht moet je een nieuwe technologie omarmen. Sharon: 'Aan de andere kant, als je strategie zich richt op kostenefficiency moet je waarschijnlijk gaan opschalen. Zodat je kunt profiteren van lagere inkoopkosten of een hogere bezettingsgraad.'

Fase 3: Het zoekprofiel


Als je je strategische doelen hebt vastgesteld, bepaal je vervolgens of je die op eigen kracht kunt bereiken of dat je daarvoor een overname zou willen of moeten doen. Als je voor het laatste kiest, is het van belang om een zo scherp mogelijk zoekprofiel op te stellen: naar welke activiteiten bent je op zoek, met welke omvang of met welk soort klanten. 

Fase 4: Longlist en shortlist


Om geschikte overnamekandidaten te bepalen putten we uit meerdere bronnen. Om te beginnen heb je als ondernemer ongetwijfeld zelf al of meerdere bedrijven op het oog. Daarnaast onderzoeken we het aanbod op platforms, zoals Brookz of Dealsuite, en kijken we ook bij andere corporate finance partijen, investeerders en branche-organisaties. Zo komen we op een shortlist met een beperkt aantal partijen.

Fase 5: In gesprek


De bedrijven op onze shortlist staan niet allemaal te koop. Voor de bedrijven die te koop staan tekenen we een NDA (de geheimhoudingsverklaring) waarna we het informatiememorandum ontvangen. Voor de bedrijven die niet te koop staan, moeten we verstandig te werk gaan. Grote kans immers dat de DGA niet bezig is met de eventueel verkoop van de onderneming. Als er bereidheid tot verder praten bestaat, tekenen we een NDA en vragen de benodigde informatie op.

Fase 6: Bieding uitbrengen


Op basis van de ontvangen informatie en onze eigen analyse, bepalen we de onderhandelingsstrategie. Wat is de onderneming ons maximaal waard en wat wordt ons openingsbod? 

Fase 7: Onderhandelingen

De onderhandelingsfase is aangebroken, met als doel om overeenstemming te vinden over prijs, datum, betalingsvorm, betrokkenheid van de verkoper en het due diligence-onderzoek. Dit leggen we vast in een LOI, de letter of intent. 

Fase 8: Financiering

Nog vóór we de LOI hebben ondertekend starten we al de voorbereidingen voor de financieringsaanvraag. Deze fase neemt de nodige tijd in beslag en kan tot wel 8 weken duren. 

Fase 9: Due diligence


In deze fase gaan de specialisten voor je onderzoeken of de aangeleverde informatie klopt en de juridische, fiscale en HR risico’s van de onderneming in kaart brengen. Als er onverhoopt tegenvallers of substantiële risico’s uit deze onderzoeken blijken, bepalen we of onze bieding nog moet worden aangepast.

Fase 10: Closing

Als het DD onderzoek en de eventuele laatste onderhandelingen zijn afgerond, gaan we de transactiedocumentatie opmaken. Dit betreft de koopovereenkomst (zgn. share purchase agreement) en eventuele aanvullende documentatie. Bij de notaris worden tenslotte de aandelen geleverd. 

Sharon: 'Gemiddeld genomen zijn we dan 9 maanden tot een jaar bezig geweest. Nu kan de groeistrategie verder worden ingevuld!'


Jan Dekker
Jan Dekker, Coralis

Jan Dekker is senior consultant corporate financen bij Coralis. Hij beschikt over 22 jaar transactie-ervaring bij Rabobank, Deutsche Bank en ING. Ook was hij 5 jaar CFO van een middelgrote onderneming, alvorens hij in 2020 bij Coralis startte.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Koopprijsaanpassing: waar moet ik op letten?

Het is essentieel om op de hoogte te zijn van de verschillende mogelijkheden hoe een koopprijs kan worden opgebouwd.

lees meer >

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >