11 oktober 2021, Lorijn van Leersum, Baker Tilly Corporate Finance
Wilt u uw organisatie laten groeien door overnames? Daar moet u niet te lichtzinnig over denken. Het samensmelten van organisaties tot één bedrijf is een grote uitdaging. Daarnaast is een goede voorbereiding uiterst belangrijk.
In meer dan 50% van de gevallen gaat het namelijk in de eerste fase van de overname mis. Om dit te voorkomen, heeft Baker Tilly Corporate Finance vijf tips voor u.
Succesvol acquireren is geen alledaagse aangelegenheid. Een overname is een dynamisch en complex proces en kan al snel een half jaar duren. De timing en de voorbereiding zijn van cruciaal belang. Bedenk daarom tijdig wanneer u wilt kopen en werk een acquisitiestrategie uit.
Een overnameadviseur kan u met zijn of haar ervaring met het proces en de kennis van de markt ondersteunen bij het opstellen en uitwerken van een acquisitiestrategie.
Een acquisitiestrategie kan als raamwerk dienen voor het acquisitieproces. Een acquisitiestrategie bevat naast de aanleiding om te acquireren ook een duidelijk visie waar het over te nemen bedrijf aan moet voldoen. Wat beoogt u met de overname te bereiken en welk type bedrijf past daarbij?
Het uitvoeren van een marktanalyse is een cruciaal onderdeel van de acquisitiestrategie. Wie zijn de spelers in de markt en wat is hun omvang ten opzichte van elkaar? Het opstellen van een acquisitiestrategie kost aan de voorkant tijd, maar uiteindelijk helpt het bedrijven de strategie sneller, doelgerichter en met meer succes uit te voeren.
Ons advies is om op basis van een acquisitiestrategie een acquisitieprofiel te maken met daarin randvoorwaarden waaraan het over te nemen bedrijf moet voldoen. In welke branche is het bedrijf actief? Wat is de (financiële) omvang? Wat is de gewenste organisatie- en managementstructuur? Hoeveel fte’s zijn er werkzaam?
Op basis van het profiel vindt een analyse van de markt plaats en kan uw overnameadviseur snel geschikte kandidaten selecteren. De geselecteerde partijen worden opgenomen in de longlist en dan begint het proces van partijen benaderen en vervolgens onderhandelen.
In vrijwel ieder overnametraject komt het moment waarop de koper onderzoek gaat doen. Gedurende dit boekenonderzoek (due diligence) wordt het over te nemen bedrijf bestudeerd op zogenaamde lijken in de kast. Due diligence betreft een diepgaand onderzoek, zodat beslissingen binnen een acquisitieproces goed kunnen worden onderbouwd en risico’s tijdig worden onderkend.
Een goed uitgevoerd onderzoek draagt bij aan het realiseren van betere overnamevoorwaarden, die onderhandeld kunnen worden in de garanties en vrijwaringen.
Bij de onderhandelingen gaat het om meer dan alleen de transactieprijs. De prijs is niet heilig: garanties en vrijwaringen zijn ook een belangrijk onderdeel van de onderhandelingen en het uiteindelijke succes van de transactie. Garanties en vrijwaringen zijn een middel om de risico’s bij een bedrijfsovername in redelijkheid en billijkheid te verdelen tussen de koper en de verkoper. Een onjuiste of onvolledige formulering kan de werking aantasten.
Wanneer er niet goed is onderhandeld over de risico’s van de overname, kan de onderhandelde aankoopprijs zich in de toekomst mogelijk niet terugbetalen en tot onverwacht hoge kosten leiden.
Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).
Je wilt een bedrijf kopen. Dan ben je niet de enige. Uit onderzoek is gebleken dat een op de vijf mensen er weleens van droomt om voor zichzelf te beginnen. Ze willen zelf de koers bepalen zonder continu verantwoording af te leggen aan een baas. Het zelfstandig ondernemerschap is daarom voor veel van deze mensen een aanlokkelijk perspectief.
Due diligence is een cruciale stap bij het nemen van belangrijke zakelijke beslissingen, zoals fusies, overnames, investeringen of het aangaan van partnerschappen.