Blog

Waardering issues

Het waarderen van een onderneming is geen waarheidsvinding en wordt in de toekomst mogelijk alleen maar lastiger. Toch is het altijd nuttig om een onderneming te waarderen tijdens de voorbereidingsfase van een verkooptraject.

Blog

Happy exit?

Je bedrijf verkopen is een emotionele achtbaan die lang niet altijd vrolijk eindigt. Hoe zorg je ervoor dat een exit ook een ‘happy exit’ wordt, waarbij je de maximale financiële én emotionele opbrengst uit je verkoop haalt? ‘Cashen is mooi, maar daar zit het echte geluk niet in.’

Categorieën

Blog

Eerste bieder of beste bieder?

Als u als ondernemer wordt benaderd door een koper is het over het algemeen verstandig hier niet direct op in te gaan. Beter is het om een actief verkooptraject in te gaan waarbij ook andere partijen in beeld kunnen komen.

Blog

Uitleg overnamecontract

In geval van conflict is de letterlijke tekst van een contract slechts één van de omstandigheden die een rechter meeneemt in de uitleg van het contract. Hij of zij neemt daarin ook andere omstandigheden mee waarbij de bedoeling van partijen altijd als uitgangspunt geldt.

Blog

Wanneer een bedrijf verkopen?

Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een eigen studie onder 50 van onze klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.

Praktijk

‘Dit is echt een droomovername’

Boris Veldhuijzen van Zanten bouwde in dertien jaar tech-platform TNW (The Next Web) uit tot een volwaardig media­ bedrijf. Om internationaal verder te groeien werd in maart een meerderheidsbelang verkocht aan de Britse Financial Times Group. ‘Ik vond het een ontzettend zwaar traject.’


Bedrijfswaardering berekenen; of wat de gek ervoor geeft?!?

Waardebepaling

Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen, vragen zich vaak af hoe ze hun bedrijfswaarde kunnen bepalen. Onze eerste reactie is vaak ‘wat de gek ervoor geeft’.

Locatie, locatie, locatie

Management buy-in

Waar het bij vastgoed draait om de locatie zijn er bij een overname drie dingen van belang voor een goed rendement op de acquisitie: management, management en management!

Financiering management buy-out

Bedrijf kopen

In de praktijk zijn de meeste management buy-outs door een combinatie van financieringsvormen goed financierbaar. Het realiseren van de benodigde overnamefinanciering is dan ook zelden een dealbreker in management buy-out trajecten.

De ACM bij overnames

Bedrijf verkopen

Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf, hangt af van de omzetten van beide partijen in de transactie. Veel bedrijven zullen niet aan de minimum omzet komen, toch zijn er genoeg familiebedrijven die tijdens een deal wel met de ACM te maken kunnen krijgen.

Het blijft mensenwerk

Bedrijf verkopen

Het correct waarderen van een onderneming en het opstellen van een concrete strategie is belangrijk en daar heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Maar wat u vooral niet moet vergeten is dat het mensenwerk is, en blijft.

Contracten horen niet in de la

Juridische aspecten

Het is belangrijk om regelmatig te controleren of beide partijen zich aan gemaakte afspraken houden. En zo nee, de afspraak eventueel aanpassen of afdwingen dat één van beide partijen zich er heel snel aan gaat houden.