18 november 2019, Rein Hoogland, NexyZ
Bedrijven zien hun markten rigoureus veranderen. Nieuwe spelers verwerven zich razendsnel een positie omdat ze vanaf de start vergaand gedigitaliseerd zijn en eenvoudiger en sneller kunnen opschalen tegen veel lagere kosten. Met grote gevolgen voor de waardering van deze bedrijven.
Voor de ‘iconen’ van de 2e en 3e industriële revolutie is het een enorme uitdaging om hun maatschappelijke relevantie te behouden, laat staan te vergroten. Vaak zijn deze organisaties asset-intensief, dominant aanbod-gedreven en al decennialang zeer succesvol.
Deze organisaties zien hun markten snel en rigoureus veranderen. Veel nieuwe spelers verwerven zich razendsnel een positie, en laten de gevestigde partijen enigszins groggy achter.
Eén van de belangrijkste redenen hiervoor lijkt dat deze nieuwe spelers al vanaf hun start in de markt vergaand gedigitaliseerd zijn, en daardoor eenvoudiger, sneller, en zonder anchoring kunnen opschalen tegen substantieel lagere kosten. Daarbij bieden zij (vaak) een sublieme customer experience. Dit heeft een impact op de waarde van het bedrijf nu en in de toekomst.
Er zijn meerdere oorzaken die een rol spelen. Op iedere oorzaak moet adequaat worden gereageerd. Dit heeft fundamentele betekenis voor organisaties in het algemeen, en voor de rol en bijdrage van consultants in het bijzonder en de waarde van je bedrijf bij verkoop. In dit artikel worden deze oorzaken besproken.
Ondernemingen opereren binnen een maatschappelijke context. Deze is substantieel gewijzigd. Een aantal ontwikkelingen die qua impact een steeds manifester een rol spelen zijn.
In essentie leiden al deze ontwikkelingen tot:
De impact van technologie op de eerdergenoemde ontwikkelingen is inmiddels enorm. Daarmee is de vertrouwde en bekende ‘dominante logica’ van hoe te ondernemen, te organiseren, te werken en te adviseren niet meer van toepassing.
De oplopende spanning tussen technologische en organisatorische veranderingssnelheid wordt gevisualiseerd door Martec’s Law. Deze twee veranderingssnelheden zijn divergerend.
Evolutionaire verandering (w.o. disruptie) volstaat in deze nieuwe context niet langer en er treedt een groeiende noodzaak op voor revolutionaire verandering: een “reset”.
Een dergelijke reset kan opnieuw een tijdelijk optimum tot stand brengen tussen organisatorische absorptie en technologische mogelijkheden. Daarmee kan een ongekende ‘fit for purpose’ worden gerealiseerd voor de organisatie. Deze ‘fit for purpose’ komt onder meer tot uitdrukking in een extreem lage cost/income ratio in combinatie met een hoge customer journey appraisal.
Echter, door de blijvend voortgaande technologische ontwikkelingen zal na verloop van tijd een nieuwe reset noodzakelijk blijken.
Deze nieuwe maatschappelijke realiteit zal voor consultants/professionals niet zonder betekenis zijn.
De vraagspecificatie van Type2 ondernemingen is wezenlijk anders dan die van Type1, in allerlei opzichten:
Om aan deze ‘emerging’ vraag te kunnen voldoen zullen deze consultants/professionals zich anders moeten organiseren, hun huidige verdienmodellen moeten aanpassen, en een principieel andere relatie met de Type2 onderneming moeten aangaan. De Type2 onderneming heeft behoefte aan zowel het ontwerpen(D), het bouwen (B) als het daadwerkelijke runnen (R) van de IT-operatie, en moet de mogelijkheid van externe financiering (F) bieden.
In de afgelopen periode hebben wij deze opvatting concreet gemaakt met de DavidDimpson Value EcoSystem propositie.
“DavidDimpson is a Value EcoSystem that creates ‘Type2’ companies for Midmarket clients to define, develop, finance and run (DBFR) the Digital Transformation and the IT Transition of that client”.
De DavidDimpson configuratie bestaat uit:
De members zijn gerenommeerde partijen op hun eigen vakgebied, en worden na een intakeproces door DavidDimpson geaccrediteerd. De members worden gerekruteerd uit consultants, corporate finance, financing, MSP’s, en system integrators.
Onder regie van de Orchestrator en met behulp van de Academy werkt het Value EcoSystem aan de creatie en operationalisering van Type2 ondernemingen. Contractueel zijn de members en de Type2 onderneming verbonden in een Special Purpose Vehicle (SPV). De waardecreatie wordt over de hele levensduur van de SPV geattributeerd aan alle participanten van het Value EcoSystem (orchestrator, members en client).
De Future of Consulting zoals geschetst maakt als het ware zijn eigen Type2 ontwikkeling door om daarmee de kwalificatie van een Oxymoron te vermijden. Blijft over de vraag: Hoe ziet de Future of Financing eruit? Genoeg stof om over na te praten met de schrijvers van dit artikel.
Bronnen:
Auteurs:
Binnen de overlapping van de bandbreedte van de koper en de verkoper komt de uiteindelijke prijs tot stand.
De waardering van SaaS-bedrijven heeft zich ontwikkeld van traditionele DCF en EBITDA-multiples tot meer geavanceerde maatstaven zoals MRR en ARR.
Het begrip viel de laatste weken weer regelmatig tijdens onderhandelingen: de terugverdientijd. Op het moment dat ik dat hoor, ga ik altijd wat rechter op mijn stoel zitten…