Ondernemers onderschatten hun emotionele valkuil bij bedrijfsverkoop

Robert Claassen
26 oktober 2024
Ondernemers realiseren zich niet altijd dat hun emotionele betrokkenheid bij het bedrijf een succesvolle verkoop in de weg kan staan.
header image

Ondernemers die hun emotionele verbondenheid met hun bedrijf niet los kunnen laten, lopen het risico kostbare fouten te maken.

Precies dat wat het bedrijf succesvol heeft gemaakt, de passie en betrokkenheid van de ondernemer, kan een valkuil zijn bij de bedrijfsverkoop. Veel ondernemers onderschatten de impact van hun eigen emoties op het verkoopproces. 

Valkuil van emotionele betrokkenheid

Voor veel ondernemers is hun bedrijf meer dan alleen een bron van inkomsten. Het is hun dag- en nachtbesteding, hun trots, hun identiteit. Ze kennen het bedrijf van haver tot gort en denken vaak dat ze zelf het beste weten hoe ze hun bedrijf moeten verkopen. Een plausibele gedachte.

Maar in de praktijk blijkt juist die persoonlijke betrokkenheid vaak een obstakel te zijn. Het belemmert de zakelijke objectiviteit die nodig is om de beste verkoopstrategie te kiezen en de verkoopprijs te optimaliseren. Dat kan de voortgang van het verkooptraject vertragen, tot ondoordachte beslissingen leiden en de uiteindelijke verkoopprijs negatief beïnvloeden. 

Waarom en waarom nu verkopen?

Een veelvoorkomende fout is dat ondernemers zich primair op de waardebepaling van hun bedrijf richten, zonder eerst hun eigen wensen en drijfveren, verwachtingen, twijfels en onzekerheden in kaart te brengen. Deze factoren hebben grote invloed op de te volgen verkoopstrategie.

Door hier zorgvuldig bij stil te staan, komen de uitgangspunten en randvoorwaarden voor de bedrijfsverkoop helder in beeld. Daarmee is de kans op een succesvolle verkoop beduidend groter dan wanneer deze verkenning wordt overgeslagen. 

Complex traject vereist specifieke kennis

Vrijwel iedere bedrijfsovername is tijdrovend en complex. Die complexiteit vereist specifieke kennis, die de meeste ondernemers niet zelf in huis hebben. Ook ontbreekt het ze vaak aan de tijd die nodig is om de verkoop in goede banen te leiden. Daarom worden complexe bedrijfsovernames meestal begeleid door externe specialisten, die tevens als sparringpartner, klankbord en uitlaatklep fungeren. Zij brengen het huis op orde en analyseren kansen om de verkoopwaarde te verhogen. 

Voorbeelden daarvan zijn het perfectioneren van de juridische en fiscale structuur, het optimaliseren van activa en het voorbereiden van een due diligence. De specialist identificeert en adresseert valkuilen waar ondernemers vaak overheen kijken, zoals onvolledige contracten, verouderde vergunningen en onopgeloste juridische geschillen.

Daarnaast fungeert de extern specialist als buffer tussen de ondernemer en potentiële kopers. Dit verkleint het risico dat emoties een negatieve impact hebben op het onderhandelingsproces en de besluitvorming. 

Conclusie

Ondernemers die een bedrijfsverkoop overwegen, realiseren zich niet altijd dat hun emotionele betrokkenheid bij het bedrijf een succesvolle verkoop in de weg kan staan. Om kostbare fouten te voorkomen, loont het om bij complexe bedrijfsovernames externe expertise in te schakelen. In de praktijk blijkt dat deze begeleiding de verkoopprijs optimaliseert en tot een gedegen, efficiënt verkoopproces leidt.

Geschreven door
Robert Claassen, Claassen, Moolenbeek & Partners

Robert Claassen is partner en lid van het directieteam van CM&P. Als landelijke organisatie, sinds 1983, helpen zij ondernemers met vraagstukken op de vlakken Strategie, Overnames en Financiering. Robert is specialist in Overnames & Financieringen.

Nieuwste verhalen