U overweegt uw onderneming te verkopen en zoals voor elke ondernemer geldt: de mensen zijn het kapitaal waar u niet zonder kan. Hoe en wanneer vertelt u het personeel dat u overweegt om de onderneming te verkopen?
U wilt ze gedurende het traject zoveel mogelijk gecommitteerd houden aan de onderneming. Zowel voor uzelf, als de onderneming en de mogelijk koper.
Vanuit de praktijk geven wij u een aantal tips.
Arbeidsmarkt is en blijft krap
Dus moet de personele impact bij verkoop van een onderneming niet onderschat worden. Als er geen zorgvuldige strategie met het personeel wordt gehanteerd, kan dit de verkoopopbrengst of de bestendigheid van uw onderneming ernstig beschadigen. Maar welke strategieën zijn denkbaar om het personeel betrokken te houden?
Overweeg een pre-exit
Hiermee verkoopt u slechts een deel van de onderneming aan een investeerder of strategische koper, waarbij u zelf als directeur en aandeelhouder ook aanblijft. Door aan te blijven creëert u een natuurlijke overgangsperiode waarin de medewerkers kunnen wennen aan de nieuwe situatie, zonder dat ‘de top’ vooralsnog wijzigt.
Management buy-out
Als er een goede directie of managementteam aanwezig is, dan is het het onderzoeken waard of deze geïnteresseerd zijn in een (gedeeltelijke) overname van de onderneming. Dit kan soms zelfstandig met hulp van de eigenaar of anders samen met een externe investeerder.
Ook een bank staat welwillend om deze overnamestructuur te faciliteren. Een dergelijk traject is minder ontwrichtend voor het personeel, omdat de vertrouwde gezichten aan het roer blijven.
Medewerkersparticipatie
Op het gebied van medewerkers hebben koper en verkoper vaak hetzelfde belang, namelijk dat het belangrijkste personeel na de overname blijft. Als deze medewerkers geen ambitie hebben om (risicodragend) ondernemer te worden, is een medewerkersparticipatie te overwegen. Hiermee biedt u ze de mogelijkheid om met een beperkt aandelenbelang mee te profiteren in het resultaat van de onderneming.
U kunt bijvoorbeeld 5-10% van de aandelen beschikbaar stellen voor (bepaalde) medewerkers. De betrokkenheid kan hiermee verhoogd worden, wat tot een win-win situatie leidt en wederzijdse loyaliteit daarmee aanmoedigt.
Communicatie
Vooropgesteld: verandering in eigenaarschap leidt altijd tot onrust bij de medewerkers. Het allerbelangrijkste dat we hierbij kunnen aangeven: communicatie, communicatie en communicatie. Nogmaals onderschat de impact op de medewerkers niet! En denk in een vroeg stadium na over de strategie en communicatie met de medewerkers.
Zijn er geschikte opvolgers binnen de onderneming? Zijn er medewerkers die cruciaal zijn? Wie wordt op welk moment geïnformeerd en waarom? En wat wordt dan de boodschap, want ook hier geldt: c’est le ton qui fait le musique.
Spiegel uw plan aan vertrouwelingen om je heen en bespreek het met je betrokken adviseur. Dit voorkomt dat u in al uw enthousiasme en met de beste intenties uw medewerkers onnodig kwijtraakt.