13 december 2019, Koen Swaghoven, Bol Corporate Finance
Voor ondernemers die zich steeds meer ‘de manager’ voelen in hun eigen bedrijf kan bedrijfsverkoop een oplossing zijn. Maar is bedrijfsverkoop wel de juiste keuze in jouw situatie?
Het is een veel voorkomend vraagstuk binnen het ondernemerschap. Je hebt een bedrijf opgericht en uit zien groeien tot een succesvolle onderneming. Jarenlang heb je met passie en toewijding je bedrijf stapsgewijs uit weten te breiden. Toch is langzaam de situatie ontstaan dat de groei minder snel of minder makkelijk gaat. Veel tijd gaat namelijk verloren bij de aansturing van het bedrijf. Ideeën en kansen zijn er genoeg, maar door de dagelijkse werkdruk ontbreekt de mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan.
Het gevolg: er wordt steeds minder plezier beleefd aan het ondernemerschap. Vaak bekruipt ergens het gevoel dat men slachtoffer is geworden van het eigen succes. Overgaan tot verkoop van je bedrijf lijkt dan een rigoureuze, maar tegelijkertijd de meest effectieve maatregel om je handen weer vrij te krijgen en te werken aan je eigen, persoonlijke ondernemersambities. Toch zijn er ook andere wegen die bewandeld kunnen worden om het plezier in het ondernemerschap terug te vinden.
Het hoeft in zo’n situatie namelijk niet nodig te zijn om je bedrijf van de hand te doen. Je kunt het plezier ook terugvinden door bijvoorbeeld jouw rol binnen de onderneming anders vorm te geven, zodat je weer kunt focussen op de leukere kanten van het ondernemerschap. Het is daarom van belang om eerst alle mogelijkheden in kaart te brengen en niet meteen ‘blind’ het verkoopproces op te starten.
Natuurlijk zijn een aantal zakelijke aspecten belangrijk. Analyseer eerst of de onderneming überhaupt wel klaar is voor een verkoop. Kijk bijvoorbeeld eens naar de huidige organisatiestructuur. Hoe is het managementteam opgebouwd en over welke kwaliteiten beschikken de medewerkers? Mogelijk kunnen taken en verantwoordelijkheden anders worden geregeld, waardoor jij als ondernemer weer volledig in je kracht kunt komen te staan en verkoop overbodig is.
Maar misschien is het wel nóg belangrijker de persoonlijke aspecten mee te laten wegen bij zulke beslissingen. Stel jezelf de vraag: wat zijn mijn ambities en waar krijg ik energie van als ondernemer én als mens? Wellicht kunnen door het doorvoeren van enkele aanpassingen je persoonlijke en je ondernemersambities weer op één lijn komen te liggen. En in het geval van een verkoop: wat heb je eigenlijk nodig voor je levensonderhoud en hoe ga je dit regelen? Neem daarnaast ook de tijd om te onderzoeken of je emotioneel wel klaar bent om je bedrijf, waar je jarenlang ziel en zaligheid in gestopt hebt, te verkopen.
Als al deze zaken inzichtelijk zijn gemaakt, is een stuk duidelijker of er gegronde redenen zijn om het bedrijf te verkopen. Zo kort als het hier beschreven staat, zo omvangrijk en intensief is echter het gehele oriëntatieproces dat hierbij komt kijken. Tijdens dit proces kan de koers ook meerdere malen worden bijgesteld. De initiële gedachte om te verkopen verandert soms dan zelfs in een stevige wens om door te groeien met de onderneming, bijvoorbeeld door zelf acquisities te gaan doen of door op zoek te gaan naar een externe partij met wie de benodigde versnelling gemaakt kan worden. Mocht uiteindelijk de voorkeur toch naar verkoop uitgaan, dan weet je in ieder geval zeker dat deze keuze het beste bij jouw situatie past.
In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?
Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.
Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.