Wanneer een bedrijf verkopen?

Derk Kropholler, BCMS | October 7, 2019

Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een eigen studie onder 50 van onze klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.

Het ideale moment om hun bedrijf te verkopen is voor de meeste eigenaren een geleidelijk proces met een complexe mix van zakelijke en persoonlijke redenen. Een denkproces dat eigenlijk alleen door andere ondernemers begrepen wordt.

Eerste miljoen omzet

In een tijdperk waarin opvolging binnen de familie minder vaak voorkomt, nieuwe technologieën complete industrieën overbodig maken, en de meesten van u zich voorbereiden op een actief pensioen leven van minstens 25 jaar, speelt een mogelijke exit meer dan ooit.

Sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw is de gemiddelde levensduur van een bedrijf behoorlijk gedaald. Tegenwoordig ligt deze rond de 15 tot 20 jaar. De meeste bedrijven die succesvol de eerste fase doorkomen hebben ongeveer 7 jaar nodig om een omzet van €1.0 miljoen te realiseren. Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een studie onder 50 BCMS klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.

Hieronder een tweetal aspecten die u kunnen helpen beslissen of een verkoop van uw onderneming op dit moment qua timing het juiste is voor u en uw onderneming.

#1 Groei is cruciaal

Toekomstige groei is een cruciale factor in de overnamemarkt. Het verkopen van een startup zorgt bijna nooit voor een transactiewaarde die alle genomen risico’s, tijd en energie van de oprichters compenseert. Kopers vinden dergelijke bedrijven meestal te risicovol omdat ze vaak nog geen trackrecord aan succesvolle kernactiviteiten hebben opgebouwd. Het verkopen van bedrijven in de volgende fase van de levenscyclus is over het algemeen succesvoller. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen zoals; Google en Facebook. Zij zijn juist gek op het kopen van startups.

Ideale verkoopmoment

Natuurlijk zijn er ook industrieën waar de groei uitblijft, of er zelfs sprake is van een negatieve groei. De interesse van kopers in een dalende markt is vaak minder groot.  Echter voor de bedrijven die een recessie overleven middels het tonen van veerkracht en na een recessie sterker terugkomen dan ooit tevoren is een succesvolle verkoop mogelijk. In dergelijk getroffen industrieën dient men rekening te houden met een mogelijk lagere waardering vanwege beperkte groeimogelijkheden richting de toekomst.

Het ideale moment zit er tussenin. Bedrijven die zich bewezen hebben en nog steeds groeien -vaak tussen de 10 en 20 jaar oud- zijn stabiel, gespecialiseerd en hebben een trackrecord aan kernactiviteiten om kopers te overtuigen. Dit soort bedrijven kunnen goede waarderingen verwachten om zo, de verkopende aandeelhouders te overtuigen om nu te verkopen.

#2 Beter presteren dan de markt!

Hoe u zich verhoudt tot vergelijkbare bedrijven in uw markt is een sterke graadmeter voor zowel de verkoopbaarheid van uw bedrijf, als de prijs die u ontvangt. Het is een combinatie van harde en zachte factoren die ervoor zorgen dat u interessant bent voor een koper, zoals;

  • Marktaandeel – een sterke positie in een nichemarkt is zeer waardevol, zeker met een aantoonbaar trackrecord in andere markten om niet alleen maar afhankelijk te zijn van uw kernmarkt.
  • Medewerkers – het vinden en houden van goede mensen is lastig in de huidige arbeidsmarkt. Een goed moment om te verkopen is voordat uw beste werknemers toe zijn aan nieuwe uitdagingen elders!
  • Management team – bijna alle kopers willen weten wie verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering wanneer u niet meer aanwezig bent. Een sterk management is een teken dat uw bedrijf verkoop klaar is.
  • Klantenbestand – Een klantenbestand waar al uw klanten jaloers op zijn is veel waard! Helemaal ideaal is het wanneer de contracten net verlengd zijn.
  • Financieel –Een stijgende omzet groei en aanhoudende winstmarges met dubbele cijfers zijn vanzelfsprekend duidelijke indicatoren van een gezond bedrijf en daarmee aantrekkelijk voor kopers!

Derk Kropholler, BCMS

Derk Kropholler is oprichter en, gezamenlijk met BCMS Corporate uit Engeland, eigenaar van BCMS Nederland. Na een carrière in de IT en de outsourcing verkoopt hij sinds 2011 bedrijven voor ondernemers. BCMS heeft wereldwijd 250 medewerkers.

artikel delen