7 oktober 2019, Derk Kropholler, BCMS
Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een eigen studie onder 50 van onze klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.
Het ideale moment om hun bedrijf te verkopen is voor de meeste eigenaren een geleidelijk proces met een complexe mix van zakelijke en persoonlijke redenen. Een denkproces dat eigenlijk alleen door andere ondernemers begrepen wordt.
In een tijdperk waarin opvolging binnen de familie minder vaak voorkomt, nieuwe technologieën complete industrieën overbodig maken, en de meesten van u zich voorbereiden op een actief pensioen leven van minstens 25 jaar, speelt een mogelijke exit meer dan ooit.
Sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw is de gemiddelde levensduur van een bedrijf behoorlijk gedaald. Tegenwoordig ligt deze rond de 15 tot 20 jaar. De meeste bedrijven die succesvol de eerste fase doorkomen hebben ongeveer 7 jaar nodig om een omzet van €1.0 miljoen te realiseren. Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een studie onder 50 BCMS klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.
Hieronder een tweetal aspecten die u kunnen helpen beslissen of een verkoop van uw onderneming op dit moment qua timing het juiste is voor u en uw onderneming.
Toekomstige groei is een cruciale factor in de overnamemarkt. Het verkopen van een startup zorgt bijna nooit voor een transactiewaarde die alle genomen risico’s, tijd en energie van de oprichters compenseert. Kopers vinden dergelijke bedrijven meestal te risicovol omdat ze vaak nog geen trackrecord aan succesvolle kernactiviteiten hebben opgebouwd. Het verkopen van bedrijven in de volgende fase van de levenscyclus is over het algemeen succesvoller. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen zoals; Google en Facebook. Zij zijn juist gek op het kopen van startups.
Natuurlijk zijn er ook industrieën waar de groei uitblijft, of er zelfs sprake is van een negatieve groei. De interesse van kopers in een dalende markt is vaak minder groot. Echter voor de bedrijven die een recessie overleven middels het tonen van veerkracht en na een recessie sterker terugkomen dan ooit tevoren is een succesvolle verkoop mogelijk. In dergelijk getroffen industrieën dient men rekening te houden met een mogelijk lagere waardering vanwege beperkte groeimogelijkheden richting de toekomst.
Het ideale moment zit er tussenin. Bedrijven die zich bewezen hebben en nog steeds groeien -vaak tussen de 10 en 20 jaar oud- zijn stabiel, gespecialiseerd en hebben een trackrecord aan kernactiviteiten om kopers te overtuigen. Dit soort bedrijven kunnen goede waarderingen verwachten om zo, de verkopende aandeelhouders te overtuigen om nu te verkopen.
Hoe u zich verhoudt tot vergelijkbare bedrijven in uw markt is een sterke graadmeter voor zowel de verkoopbaarheid van uw bedrijf, als de prijs die u ontvangt. Het is een combinatie van harde en zachte factoren die ervoor zorgen dat u interessant bent voor een koper, zoals;
In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?
Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.
Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.