Uitgeverij kopen of verkopen

Je wilt een uitgeverij kopen of jouw uitgeverij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van uitgeverijen eruit ziet. De economische crisis en de trend van digitalisering hebben een positieve invloed gehad op het aantal fusies en overnames van uitgeverijen. En die stijging kan zich de komende jaren flink voortzetten.

Jouw uitgeverij verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames uitgeverijen

In het licht van het uitdagende klimaat van de afgelopen jaren - de crisis en digitalisering -  heeft er volgens ABN Amro een consolidatieslag plaatsgevonden in meerdere segmenten. Vanaf 2010 vonden er meer dan 300 fusies en overnames plaats van uitgevers van boeken, tijdschriften of kranten. Dat kan de komende jaren, door de uitdaging van veranderende mediaconsumptie en mediabudgetten, nog verder toenemen.

Aantal overnames uitgeverijen

Wat is een uitgeverij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de media, reclame en communicatie, de branche waartoe uitgeverijen behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 4,45. Dat betekent dat een drukkerij gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,45 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple media, reclame en communicatieDe waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw uitgeverij waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over uitgeverijen

Er is sprake van een dalende trend op het gebied van abonnementen/oplagen en advertentie-inkomsten van dagbladen en tijdschriften. Dit zorgt voor structureel dalende inkomsten bij uitgeverijen. Voor de lange termijn verwacht de Rabobank voor de totale uitgeversbranche een krimp van 1 tot 3 procent, gezien de nog altijd teruglopende abonnementen- en advertentie-inkomsten. Positieve uitzondering is er voor de boekenmarkt, waar een lichte stijging wordt verwacht.

In cijfers weergegeven zag het aantal uitgeverijen er in 2020 als volgt uit (CBS):

3.525 uitgeverijen, waarvan:

  • 2.410 uitgeverijen met een werkzaam persoon
  • 515 uitgeverijen met twee werkzame personen
  • 220 uitgeverijen met drie tot vijf werkzame personen
  • 165 uitgeverijen met vijf tot tien werkzame personen
  • 90 uitgeverijen met tien tot twintig werkzame personen
  • 70 uitgeverijen met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 25 uitgeverijen met vijftig tot honderd werkzame personen

Een uitgeverij kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor uitgeverijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de uitgeefsector ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Mediaconsumptie verschuift naar digitaal
De mediaconsumptie is in de afgelopen jaren verschoven van print naar digitaal. Dat raakt uitgevers van diverse soorten media, zoals kranten en tijdschriften. De digitale abonnementen stegen in de afgelopen jaren sterk en afgelopen jaar is het miljoen bereikt. Uitgevers ontwikkelen modellen om aan dat groeiende digitale bereik geld te verdienen, zowel via nieuwe advertentievormen als via betaalde online content. Die verandering kost tijd.  

#2 Advertentiebudgetten verschuiven naar digitaal
Online advertising is fors gegroeid en sinds 2014 zelfs het grootste advertentiemedium. Google en Facebook hebben hierin een aandeel van rond 60 procent. De meetbaarheid en het bereik die zij bieden, trekt advertentiebudgetten als een magneet aan. Voor uitgeverijen betekent dit stevige concurrentie. Voor deze partijen is het belangrijk de strategie aan te scherpen op het vlak van content, mobiel, klantloyaliteit, verticals, transparantie en integrale dienstverlening.

#3 Nieuwe abonnementsvormen
Online is de bereidheid om te betalen lager. Consumenten zijn gewend geraakt aan gratis platformen met een advertentiemodel. Nieuwe en bestaande spelers zoeken naar manieren om mediaconsumenten te laten betalen voor content. Daarnaast zijn er nieuwe initiatieven zoals Blendle, waarbij de consument tegen betaling één enkel artikel kan lezen en geen hele krant hoeft te kopen. Het tekort aan vraag bij een gelijkblijvend aanbod resulteert in toenemende concurrentie in de branche.

#4 Schaalgrootte
In het licht van het uitdagende klimaat van de afgelopen jaren (de crisis en digitalisering) heeft er een consolidatieslag plaatsgevonden in meerdere segmenten. Vanaf 2010 vonden er maar liefst 305 fusies en overnames plaats van uitgevers van boeken, tijdschriften of kranten. Er worden tegelijkertijd ook veel nieuwe uitgeverijen opgericht, waardoor het aantal in de markt actieve uitgevers is toegenomen. In totaal zijn er 3.525 uitgevers actief, waarvan circa driekwart eenmanszaken.

Uitgeverij verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw uitgeverij? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele uitgeverijen succesvol gekocht en verkocht.

 

Uitgeverij kopen?

Uitgeverij kopen

Ben je op zoek naar een uitgeverij waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen uitgeverijen te koop aangeboden.

Uitgeverij verkopen?

Uitgeverij verkopen

Heb je een uitgeverij, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele uitgeverijen verkocht!

Uitgeverij waarderen?

Uitgeverij waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!