22 augustus 2022, Alinda Bindels, N4MB3RS
Daar kunnen we kort in zijn. Het beste moment voor de verkoop van je onderneming is wanneer jij en je onderneming er beide klaar voor zijn. Klinkt als een dooddoener? We lichten dit graag toe.
Een ondernemer denkt niet makkelijk over de verkoop van zijn/haar onderneming. Het is een grote stap om de touwtjes (deels) uit handen te geven. Je bent ondernemer geworden vanuit een passie en een doel. Toch zijn er voldoende redenen tot verkoop van (een deel van) je onderneming. Denk aan:
Eigenlijk zodra hints van de eerder genoemde situaties zich voordoen, moet een ondernemer gaan starten met het verkoopklaar maken van de onderneming. Het verkoopklaar maken bestaat uit een aantal fases:
a. De zaakjes op orde.
De administratie van de onderneming is tiptop in orde. De jaarrekeningen zijn opgesteld en ondertekend. De lijken in de kast zijn bekend.
De onderneming en de ondernemer zijn niet meer (100%) afhankelijk van elkaar. De onderneming kan geheel of gedeeltelijk zonder de ondernemer verder. Hierdoor kan de nieuwe eigenaar zonder al te veel problemen de onderneming voortzetten.
b. Juridische structuur
De juridische structuur van de onderneming is duidelijk, overzichtelijk en er is een beperkt aantal aandeelhouders. Sommige MKB-bedrijven zijn wijdvertakt met vele bv’s, vof’s en/of diverse aandeelhouders met verschillende aandeelhoudersafspraken op verschillende niveaus. Kopers willen niet met veel partijen onderhandelen. Dit maakt het proces namelijk onoverzichtelijk, tijdrovend, kostbaar en risicovol.
c. Businessplan
De verkopende ondernemer heeft een goed businessplan klaarliggen, geen 2 A4'jes met ‘wat getallen’. Een goed doordacht en opgesteld businessplan kan de juiste koper aantrekken en zorgt voor betere transactieresultaten. Dit businessplan is de basis voor het informatie memorandum dat in het proces van verkoop gebruikt gaat worden.
Het businessplan geeft ook een goed beeld van de waarde van je onderneming.
d. Randvoorwaarden
Overige belangrijke randvoorwaarden zijn ingevuld. De ondernemer heeft contact gehad met verschillende adviseurs en heeft een goed team om zich heen verzameld ter ondersteuning. Een goed team geeft gemoedsrust en zorgt voor lagere risico’s en hogere opbrengsten.
Begin op tijd. Om voorgaande voorwaarden goed ingevuld te hebben, is het belangrijk om op tijd te beginnen. Eigenlijk als je er nog niet helemaal klaar voor bent.
Bij de verkoop van een onderneming kan het om veel geld gaan. Dus verkoop in tijden van periodes met lage rentes, een groeimarkt, investeringsbereidheid en hoogconjunctuur kan voor betere resultaten zorgen. Zoals meer gegadigden, meer keuze, een hogere verkoopwaarde of betere voorwaarden. Maar de marktomstandigheden zijn afhankelijk van het type onderneming dat je verkoopt, dus het bovenstaande hoeft niet altijd waar te zijn.
Goede voorbereiding is het halve werk maar ook de verdubbeling van de opbrengst. Wanneer je de verkoop goed hebt voorbereid, dan is de waarde van de onderneming zichtbaar en niet alleen de risico’s. Door een goede voorbereiding kies je de juiste koper(s) en realiseer je de beste deal. Vandaar de conclusie: het beste moment om te verkopen is het moment dat jij en je onderneming er klaar voor zijn.
In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?
Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.
Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.