Wat is het beste moment voor de verkoop van een onderneming?

Je bent ondernemer geworden vanuit een passie en een doel. Toch zijn er voldoende redenen tot verkoop van (een deel van) je onderneming.

22 augustus 2022, Alinda Bindels, N4MB3RS

Daar kunnen we kort in zijn. Het beste moment voor de verkoop van je onderneming is wanneer jij en je onderneming er beide klaar voor zijn. Klinkt als een dooddoener? We lichten dit graag toe.

Een ondernemer denkt niet makkelijk over de verkoop van zijn/haar onderneming. Het is een grote stap om de touwtjes (deels) uit handen te geven. Je bent ondernemer geworden vanuit een passie en een doel. Toch zijn er voldoende redenen tot verkoop van (een deel van) je onderneming. Denk aan:

  • Andere interesses;
  • Een leeftijd waarbij je zoekt naar bedrijfsopvolging;
  • De onderneming heeft additionele investeringen nodig om zich verder te ontwikkelen;
  • De onderneming heeft voor de komende fase een andere ondernemer nodig;
  • De markt dicteert een richting waarbij de onderneming beter opgenomen kan worden in een groter of ander geheel.

Op welk moment start je met de verkoop van je onderneming?

Eigenlijk zodra hints van de eerder genoemde situaties zich voordoen, moet een ondernemer gaan starten met het verkoopklaar maken van de onderneming. Het verkoopklaar maken bestaat uit een aantal fases: 

a. De zaakjes op orde. 

De administratie van de onderneming is tiptop in orde. De jaarrekeningen zijn opgesteld en ondertekend. De lijken in de kast zijn bekend. 

De onderneming en de ondernemer zijn niet meer (100%) afhankelijk van elkaar. De onderneming kan geheel of gedeeltelijk zonder de ondernemer verder. Hierdoor kan de nieuwe eigenaar zonder al te veel problemen de onderneming voortzetten. 

b. Juridische structuur

De juridische structuur van de onderneming is duidelijk, overzichtelijk en er is een beperkt aantal aandeelhouders. Sommige MKB-bedrijven zijn wijdvertakt met vele bv’s, vof’s en/of diverse aandeelhouders met verschillende aandeelhoudersafspraken op verschillende niveaus. Kopers willen niet met veel partijen onderhandelen. Dit maakt het proces namelijk onoverzichtelijk, tijdrovend, kostbaar en risicovol. 

c. Businessplan

De verkopende ondernemer heeft een goed businessplan klaarliggen, geen 2 A4'jes met ‘wat getallen’. Een goed doordacht en opgesteld businessplan kan de juiste koper aantrekken en zorgt voor betere transactieresultaten. Dit businessplan is de basis voor het informatie memorandum dat in het proces van verkoop gebruikt gaat worden. 

Het businessplan geeft ook een goed beeld van de waarde van je onderneming. 

d. Randvoorwaarden

Overige belangrijke randvoorwaarden zijn ingevuld. De ondernemer heeft contact gehad met verschillende adviseurs en heeft een goed team om zich heen verzameld ter ondersteuning. Een goed team geeft gemoedsrust en zorgt voor lagere risico’s en hogere opbrengsten.

Begin op tijd. Om voorgaande voorwaarden goed ingevuld te hebben, is het belangrijk om op tijd te beginnen. Eigenlijk als je er nog niet helemaal klaar voor bent.

Is de conjunctuur of markt ook een bepalende factor?

Bij de verkoop van een onderneming kan het om veel geld gaan. Dus verkoop in tijden van periodes met lage rentes, een groeimarkt, investeringsbereidheid en hoogconjunctuur kan voor betere resultaten zorgen. Zoals meer gegadigden, meer keuze, een hogere verkoopwaarde of betere voorwaarden. Maar de marktomstandigheden zijn afhankelijk van het type onderneming dat je verkoopt, dus het bovenstaande hoeft niet altijd waar te zijn.  

Het beste moment

Goede voorbereiding is het halve werk maar ook de verdubbeling van de opbrengst. Wanneer je de verkoop goed hebt voorbereid, dan is de waarde van de onderneming zichtbaar en niet alleen de risico’s. Door een goede voorbereiding kies je de juiste koper(s) en realiseer je de beste deal. Vandaar de conclusie: het beste moment om te verkopen is het moment dat jij en je onderneming er klaar voor zijn. 


Alinda Bindels
Alinda Bindels, N4MB3RS

Dr. Alinda Bindels RA is partner bij N4MB3RS, een onafhankelijk duurzaam corporate finance-kantoor. Houdt van mensen en cijfers en is intrinsiek gemotiveerd om voor haar cliënten het beste resultaat te behalen. In strategie, aan- of verkoop, opvolging of financiering. 

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Brookz 500: bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

Alle actieve overname-advieskantoren, investeringsmaatschappijen en overige dienstverleners in een waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's (t.w.v. €24,95)!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

Aandelentransactie

De aandelentransactie is, net als de activa-passivatransactie, een manier om een bedrijfsovername te realiseren.

lees meer >

Een investeerder vinden voor jouw bedrijf

Hoe vind je een investeerder voor je bedrijf, waar moet je op letten en hoe verkoop je (een gedeelte van) je aandelen?

lees meer >

Waarom is een boekenonderzoek een cruciaal onderdeel van een transactie?

Een due diligence-onderzoek leidt niet vaak tot het afketsen van de deal, echter vinden er regelmatig aanpassingen op de verkoopprijs of overige voorwaarden plaats of worden er garanties en vrijwaringen opgenomen om risico’s voor de koper te beperken.

lees meer >