10 juni 2021, Wietze Willem Mulder, Brookz
Jeroen van Velzen dacht in eerste instantie niet aan een verkoop van zijn techbedrijf Roadmap. Maar toen het Amerikaanse Emburse een ‘overweldigend aanbod’ op tafel legde, ging hij overstag. ‘Het is essentieel om inhoud en emotie te scheiden.’
Jeroen van Velzen startte samen met Markus Emmer en Koen Bavinck in 2015 met Roadmap, nadat hij het idee had opgedaan bij zijn vorige bedrijf in de reisindustrie. Het Delftse techbedrijf ontwikkelde een alles-in-een-app voor zakenreizigers. Via een abonnement kunnen bedrijven de reis voor werknemers begeleiden. De medewerkers kunnen in de app informatie over hun vlucht, vervoersopties en hotel zien.
‘Niemand geeft om de reizigers, want het gaat simpelweg om vliegtuigstoelen en hotelbedden vullen’, aldus Van Velzen. ‘Daadwerkelijk betrokken zijn bij de reiservaring en paraat staan wanneer dit nodig is, dat concept bestond nog niet.’ De app sloeg zozeer aan, dat investeringsmaatschappij Newion samen met de oprichters in 2018 zo’n vier miljoen euro in het bedrijf stopte.
Van Velzen wist Roadmap uit te breiden tot een grote speler op de internationale markt. Door de wereldwijde coronapandemie kwamen ze in zwaar weer terecht, maar keerden ze na de overheidssubsidies volledig terug in de ring. ‘Er kwam geheel onverwachts een koper langs. We wilden er nog niet aan denken, aangezien de timing qua wereldeconomie zeer onpraktisch was.’ De koper liet zich niet afwimpelen en benadrukte de voordelen van het bundelen van hun krachten. ‘Ze presenteerden een overweldigend plan en aanbod en toen zijn we toch het verkooptraject ingegaan.’
De koper is het Amerikaanse Emburse, een specialist in kostenbeheer die verschillende bedrijven onder de bedrijfsparaplu heeft overgenomen. Ze bieden het totaalplaatje aan op gebied van bestedingsgegevens, waaronder reisbeheer, waar zij Roadmap voor hebben aangekocht. Het bedrijf is actief in ruim 120 landen, heeft 9 miljoen gebruikers, die ondersteund worden door meer dan 750 werknemers.
Uiteraard heeft het onderhandelingsproces veel tijd en taaie momenten met zich meegebracht. Van Velzen: ‘Je moet zo’n verkoopproces absoluut niet onderschatten, want de contracten alleen al kun je meerdere multomappen mee vullen.’ Tijdens het traject liet de Roadmap-oprichter zich bijstaan door adviseurs. ‘Dat was nodig, want je bedrijf verkopen is een emotioneel proces.’
De culturele verschillen zijn enorm. Het Amerikaanse en Nederlandse rechtssysteem zijn uitersten, waardoor het een ingewikkeld onderhandelingsproces is. ‘Daarbij heb ik de koper nog nooit fysiek ontmoet, wat ik nog steeds heel heftig en onwerkelijk vind. Ik voelde wel een match met de koper, dus qua vertrouwen zat het direct goed.’
Roadmap is onderdeel geworden van Emburse en blijft voorlopig actief onder de eigen naam. ’Ik krijg wel een nieuwe functie binnen Emburse, want ik blijf aan’, zegt Van Velzen. ‘Ik word verantwoordelijk voor de travel strategy en ga mij inzetten voor het doorontwikkelen van de huidige situatie. Maar het voelt wel alsof ik kan ondernemen onder de vleugels van iemand anders.’
Achteraf gezien had ik de adviseurs wellicht eerder in het proces erbij moeten betrekken
Waar Roadmap veertien grote klanten had, gaat Emburse hier een flinke draai aan geven, want de Amerikanen hebben er 14.000. ‘Het is voor ons een grote technische snoepwinkel, want we kunnen op deze schaal interessante dingen doen.’ Van Velzen heeft absoluut niet het gevoel dat hij iets uit handen moet geven. ‘Ik denk graag in mogelijkheden en niet in problemen, want dan belemmer je jezelf eigenlijk al.’
Zakelijk gezien wil hij ondernemers meegeven dat het onmisbaar is om goede adviseurs in de arm te nemen. ‘Dit was voor mij essentieel om inhoud en emotie te scheiden. Achteraf gezien had ik de adviseurs wellicht eerder in het proces erbij moeten betrekken. Tijdens de onderhandelingen wordt het soms taai, maar door de afstand mis je de fysieke connectie. Je kunt niet even samen de kroeg in gaan als het nijpend wordt.’ Een virtueel verkoopproces zou hij dan ook niemand aanraden.
Maar wat zou hij andere ondernemers wel aanraden? Realistisch blijven kijken naar alles wat er speelt. ‘Een aanbod krijgen van een koper is goed voor je ego en is overweldigend en verleidend tegelijkertijd.’ Van Velzen wil iedere ondernemer op het hart drukken om je intuïtie te raadplegen. ‘Je identificeert jezelf met jouw bedrijf, maar je kunt jezelf niet verkopen. Je moet dit gaan scheiden en als je dit tijdens de verkoop pas gaat doen, dan ben je te laat.’
Als je je aandelen wilt verkopen, dan is het goed om te kijken of er een blokkeringsregeling in de statuten staat.
Wat betekenen de termen werkkapitaal en cash & debt free in relatie tot het verkopen van je bedrijf?