18 december 2020, Paul Hendriks, Banning Advocaten
Denk je aan het doen van een investering in een bedrijf, dan is het verstrekken van een lening of het investeren in aandelen meestal het eerste waaraan je denkt. In de praktijk zien wij steeds vaker ook een hybride vorm van deze twee investeringsvormen; de converteerbare lening. Vooral startups worden met converteerbare lening gefinancierd, maar ook steeds meer ‘volwassen’ bedrijven kiezen ervoor.
In de kern komt de converteerbare lening op het volgende neer; de investeerder verstrekt het bedrijf een lening en die lening kan op een vooraf bepaald moment (het conversiemoment) door de investeerder worden omgezet in aandelen in het bedrijf (de conversie). Bij de conversie betaalt het bedrijf de lening dus niet terug, maar geeft zij in ruil daarvoor aan de investeerder aandelen uit in de afgesproken conversieverhouding. Vreemd vermogen wordt dan eigen vermogen en de investeerder, die dus eerst leningverstrekker is, wordt aandeelhouder.
Deze converteerbare lening is een serieus alternatief voor het doen van een investering in aandelen. Maar zoals aan iedere investeringsvorm kleven ook aan de converteerbare lening nadelen. Hieronder zet ik zowel voor de investeerder als voor het bedrijf enkele belangrijke voor- en nadelen van de converteerbare lening op rij, met name afgezet tegen een directe investering in aandelen.
Voordelen
Nadelen
Voordelen
Nadelen
Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!
Private equity is in de zakenwereld een veelvoorkomend begrip. Wil je dat jouw bedrijf groeit, dan is er geld nodig. Als er via de reguliere route geen geldschieters te enthousiasmeren zijn, dan kan een kapitaalinjectie op deze manier een goed alternatief zijn.
Strategische overname is in de ogen van velen de meest lucratieve vorm van bedrijfsovername. Bij een strategische overname wordt een bedrijf overgenomen door een strategische partij, zoals een concurrent, branchevreemd bedrijf of investeerder.