Bedrijfswaardering; wat de gek ervoor geeft?!?

René de Jong, No Monkey Business | September 27, 2019

Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen, vragen zich vaak af hoe ze hun bedrijfswaarde kunnen bepalen. Onze eerste reactie is vaak ‘wat de gek ervoor geeft’.

Hoewel dit een goed onderbouwde methode is met een duidelijke visie, snappen we dat dit antwoord wat te kort door de bocht kan zijn. In dit blog krijg je een aantal tips om te komen tot een goede waardebepaling van je bedrijf. We geven je inzicht in marktgemiddelden, lichten onze ‘wat de gek ervoor geeft’-methode toe en bespreken gangbare methoden voor waardebepaling, zoals de Adjusted Present Value en de Goodwill methode.  

Indicatieve waardebepaling met marktgemiddelden

Laten we beginnen met wat marktgemiddelden. Daarmee kun je komen tot een indicatieve waardebepaling van jouw bedrijf. De methode is heel eenvoudig. Neem de gemiddelde bruto winst (EBITDA) van de afgelopen 3 jaar en vermenigvuldig dit getal met een zogenaamde multiple. 

Brookz geeft in zijn jaarlijkse Overname Barometer inzicht in de gemiddelde multiples van Nederland. In het MKB is de gemiddelde multiple 4,9. Concreet kom je met deze multiple, bij een gemiddelde bruto winst van bijvoorbeeld €200.000, uit op een indicatieve waardering van €980.000. 

Toch is het belangrijk je niet rijk te rekenen. De gemiddelde multiple verschilt per sector. Media & Communicatie bedrijven hanteren een gemiddelde van 4,6, terwijl de IT & Online sector met 6,1 een positieve uitschieter is. 

Het nadeel van deze indicatieve waardebepaling is dat er geen aandacht is voor het potentieel van een bedrijf. En dat is nou juist een van de eerste factoren waar een koper naar kijkt.

Lage EBITDA? Geen probleem! 

Je leest vaak genoeg dat bedrijven die amper of helemaal geen winst maken, voor hoge bedragen worden verkocht. Hoe dat kan? Nou, die bedrijven hebben een enorm toekomstpotentieel. Doordat ze investeringen hebben gedaan – vaak met het oog op groei – blijven de EBITDA-cijfers van de afgelopen drie jaar bijvoorbeeld achter. Dat kan een zeer bewuste keus zijn. 

In dat geval is het cruciaal om te werken met financiële prognoses voor de komende 5 jaar. Een potentiële koper krijgt daarmee direct een gevoel bij de terugverdienperiode van zijn aankoopprijs. Bij deze Adjusted Present Value waarderingsmethode wordt dus gekeken naar toekomstige financiële prestaties in de vorm van vrije kasstromen. 

Wil je het vertrouwen van de koper verder vergroten? Maak dan meerdere scenario’s, zoals een pessimistisch en een realistisch scenario. Daarmee laat je een toekomstige koper zien dat je geen luchtkastelen verkoopt, maar goed hebt nagedacht over de scherpe randjes.

Als derde mogelijkheid kun je nog een optimistisch scenario maken. Dit is vooral waardevol als je de intentie hebt om nog een paar jaar aan te blijven na de bedrijfsverkoop

Tip: gebruik zo veel mogelijk historische cijfers. Eventueel kun je daarbij marktgemiddelden gebruiken die publiekelijk beschikbaar zijn. Het is allemaal bewijsmateriaal dat het vertrouwen van de koper vergroot. 

‘Wat de gek ervoor geeft’-methode   

Recente krantenkoppen bewijzen het: de ‘Wat de gek ervoor geeft’-methode is sterker dan ooit. 

“Nederlandse softwareboer verkocht voor 21 miljoen.”

“Amsterdamse softwaremaker verkocht voor 80 miljoen dollar.”

“Siemens betaalt 600 miljoen voor Rotterdams softwarebedrijf.”

Het zijn slechts een paar voorbeelden waarbij soms wel een multiple van meer dan 20x EBITDA betaald is! Maar hoe krijg je dat voor elkaar? 

Laat de kopers bieden 

Het antwoord is simpel: laat de kopers bieden. Het valt daarbij aan te raden om dit proces goed te managen. Je maakt zelf een long list van kopers die volgens jou direct een meerwaarde zullen ervaren bij de koop van jouw bedrijf. Vaak zijn dit strategische kopers. Het zijn bedrijven die met jouw product of dienst hun marktpotentieel kunnen vergroten. Bedrijven waarbij jouw oplossing de missing link kan zijn om verder te groeien. 

Op basis van een investeringsmemorandum en financiële prognose benader je de long list. Iedere potentiële koper krijgt daarbij de kans een eerste bod uit te brengen op basis van deze informatie. Aan de hand van de reacties stel je  vervolgens een short list samen en voer je verkennende gesprekken. Uiteindelijk moet dat leiden tot de verkoop van jouw bedrijf.

Tip: als je deze methode toepast, is het belangrijk om te werken met NDA-overeenkomsten. Je wilt niet dat potentiële kopers aan de haal gaan met jouw bedrijfsinformatie! 

Andere methoden voor bedrijfswaardering

Er zijn nog diverse andere beproefde methoden voor bedrijfswaardering. Zoals waardebepaling op basis van de intrinsieke waarde, rentabiliteitswaarde, de Goodwill methode of de Discounted Cash Flow methode. 

Een waarschuwing is op zijn plaats. Zet drie verschillende business valuators aan het werk en ze krijgen met verschillende methoden compleet verschillende uitkomsten. Wil je een officiële waardering laten uitvoeren, maak dan zelf een keuze voor een specifieke methode. Laat je adviseren over de methode die het beste past bij jouw bedrijfsmodel.

Weet wel dat dit een kostbare zaak is. Een officiële waardering kost je al gauw €5.000 tot €15.000. Bovendien willen kopers altijd zelf een waardering uitvoeren. Je kunt je dan ook afvragen of een waardering vooraf veel toevoegt. 

Zet niet direct een ‘te koop’-bord in de tuin

Afsluitend is het goed te weten dat je als ondernemer een grote rol kunt spelen in het verhogen van de bedrijfswaarde.

Zet je vandaag nog een ‘te koop’-bord in de tuin, dan krijg je gegarandeerd niet de beste prijs voor je bedrijf. Denk vroegtijdig na over je exit en neem de tijd om je goed voor te bereiden.

René de Jong, No Monkey Business

René de Jong van No Monkey Business helpt ICT-bedrijven bij het verkoopklaar maken van hun bedrijf. Ook begeleidt hij de bedrijven bij fusies en overnames. 

artikel delen