Uitzendbureau kopen of verkopen

Je wilt een uitzendbureau kopen of jouw uitzendbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van uitzendbureaus eruit ziet. Ondanks de coronacrisis zal de behoefte aan een flexibele schil ook in de toekomst bestaan. Verder zorgt het coronavirus er voor dat bepaald werk verandert of zelfs geheel verdwijnt, waardoor omscholing en het van werk naar werk begeleiden van flexkrachten steeds belangrijker wordt voor bijvoorbeeld uitzendorganisaties.

Jouw uitzendbureau verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames uitzendbureaus

De grote partijen in de uitzendbranche zijn op overnamejacht, vooral om marktaandeel te kopen. Daarmee denken ze een antwoord te vinden op de toenemende margedruk en prijsconcurrentie. Door het toenemende belang van ICT wordt bij overnames in de uitzendsector steeds vaker gekeken naar de synergie tussen de backoffices en geautomatiseerde systemen van de verschillende partijen. Toch blijft de uitzendsector een ‘peoples business’. De cultural fit tussen twee uitzenders is en blijft de belangrijkste succesfactor voor het slagen van een fusie of overname.

Aantal overnames uitzendbureaus

Wat is een uitzendbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, de branche waartoe uitzendbureaus behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda van 4,9. Dat betekent dat een uitzendbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,9 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple zakelijke dienstverleningDe waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw uitzendbureau waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over uitzendbureaus

De uitzendsector is gebaat bij een aantrekkende economie. De sector is vroeg-cyclisch en wordt traditioneel gezien als voorspeller voor de vraag naar arbeid. Voor de uitzendbranche is Rabobank minder optimistisch met het oog op 2021 en verwachten ze een omzetkrimp. De uitdaging in de ‘war for people’ bij dienstverleners vraagt wel om creatieve en innovatieve oplossingen.

In cijfers weergegeven zag het aantal uitzendbureaus er in 2020 als volgt uit (CBS):

15.135 uitzendbureaus, waarvan:

  • 9.345 uitzendbureaus met een werkzaam persoon
  • 1.450 uitzendbureaus met twee werkzame personen
  • 790 uitzendbureaus met drie tot vijf werkzame personen
  • 875 uitzendbureaus met vijf tot tien werkzame personen
  • 785 uitzendbureaus met tien tot twintig werkzame personen
  • 850 uitzendbureaus met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 480 uitzendbureaus met vijftig tot honderd werkzame personen

Een uitzendbureau kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor uitzendbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de uitzendsector ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Minder schaarste goed personeel
Waar de sector in 2019 en begin 2020 nog kampte met een krappe arbeidsmarkt, is de spanning in de loop van 2020 door de coronacrisis in rap tempo afgenomen, aldus ING. Dit maakte het voor uitzendorganisaties moeilijk om voldoende geschikte uitzendkrachten te vinden. Inmiddels is de keuze aanzienlijk ruimer. Met een oplopende werkloosheid zal de spanning op de arbeidsmarkt in 2021 nog verder afnemen.

#2 Flexibele arbeidsrelaties
Er vindt een structurele verschuiving plaats van vaste naar flexibele arbeidscontracten. Werkgevers voelen er steeds minder voor om werknemers in vaste dienst te nemen. Dit onder meer door de complexer wordende arbeidswetgeving en de daaraan verbonden risico’s. De belangrijkste aanjager van flexibele arbeidsrelaties is echter de behoefte van werkgevers om de personeelskosten mee te laten bewegen met de markt en hun eigen omzetpotentieel.

#3 Online concurrentie
Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers. Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en LinkedIn (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen.

#4 Uitbreiding dienstenpakket
Uitzendbureaus kiezen er vaker voor om de flexbehoefte van de klanten breed in te vullen. Hiervoor bieden zij extra diensten aan zoals payrolling of detachering. De nadruk komt te liggen op het aanbieden van meer verschillende diensten, om op deze manier klanten volledig te kunnen ontzorgen.

Uitzendbureau verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw uitzendbureau? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele uitzendbureau's succesvol gekocht en verkocht.

 

Uitzendbureau kopen?

Uitzendbureau kopen

Bent u op zoek naar een uitzendbureau waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen uitzendbureau's te koop aangeboden.

Uitzendbureau verkopen?

Uitzendbureau verkopen

Bent u op zoek naar een uitzendbureau waarin u wilt investeren of die u (gedeeltelijk) wilt overnemen? Op Brookz staan tientallen uitzendbureau's te koop aangeboden.

Uitzendbureau waarderen?

Uitzendbureau waarderen

Bent u benieuwd wat de waarde is van uw uitzendbureau? Bereken hier gratis de waarde van uw onderneming!