7 januari 2016, Jeroen Brabers, ABN AMRO
Een management-letter is in principe voor intern gebruik maar kan voor ook potentiële kopers of investeerders waardevolle informatie bevatten. Vaak zet een accountant de belangrijkste bevindingen uit zijn controlewerkzaamheden op papier voor het management van een bedrijf.
In de ‘management-letter’ formuleert hij meestal ook adviezen die logisch uit zijn bevindingen blijken. Deze brief heeft vooral een intern karakter en is doorgaans ook geen onderdeel van het accountantsrapport. De management- letter wordt dan ook bijna nooit ter beschikking gesteld aan externe belanghebbenden. Toch kan deze brief voor potentiële kopers of investeerders waardevolle informatie bevatten en is daarom van belang bij een bedrijfsverkoop.
Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:
Uit het bovenstaande blijkt dat de management-letter (adviesbrief van de accountant) een belangrijk document kan zijn voor (potentiële) kopers of investeerders van de onderneming. Deze brief kan immers belangrijke bevindingen en adviezen bevatten ten aanzien van bijvoorbeeld de administratieve organisatie en interne beheersingsmaatregelen. Deze bevindingen en adviezen kunnen weer belangrijke informatie opleveren voor de beoordeling van risico’s die worden gelopen en de wijze waarop deze worden beheerst. Het bestuur van de onderneming zal volgens mij niet altijd happig zijn om deze managementletter te verstrekken en is daar toe ook niet verplicht. Maar vragen staat vrij en soms kan een weigering ook veel veelzeggend zijn.
De beslissing om een bedrijf te verkopen is een ingrijpende beslissing. Het is daarom belangrijk om de juiste timing te bepalen.
Of koper nu een strategische partij of een investeerder is, zij willen allebei hun investering binnen afzienbare tijd terugverdienen.
Wat is er anders bij een overname als de koper van buiten de Nederlandse landsgrenzen komt?