Uw bedrijf verkopen in deze tijd: wijs of niet?

De meest gestelde vraag van ondernemers anno 2020 klinkt: is dit wel het moment om te verkopen?
header image

12 november 2020, Ferry Nahon, Marktlink

De meest gestelde vragen van ondernemers anno 2020 zijn 'is dit wel het moment om te verkopen?' en 'wat is de impact van COVID-19 op de markt van bedrijfsovernames en daarmee op mijn potentiële aan- of verkoop?'.

Niet alleen de wereld is vanaf begin dit jaar in een bizarre film terecht gekomen, ook ondernemers. En iedereen moet er op zijn of haar manier mee omgaan. Nu midden in de COVID-19 periode delen wij het ondernemerslandschap grofweg in in drie groepen:

  1. Bedrijven die (zeer) hard geraakt worden;
  2. Bedrijven die een korte periode wat terugval hebben gehad, maar daarna weer herstellen;
  3. Bedrijven die juist profiteren van deze periode.

Voor de eerste groep telt momenteel maar één ding en dat is overleven. Voor de tweede en derde groep zijn de marktomstandigheden bijzonder goed. Dat klinkt op zich vreemd maar laat zich makkelijk verklaren.

Volop financieringsmogelijkheden

Deze bedrijven hebben aangetoond ook in tijden van crisis te kunnen omgaan met de omstandigheden en mede als gevolg daarvan laten zij mooie resultaten zien. Een tijdelijke dip als gevolg van de lockdown in Nederland, vertraging bij levering vanuit bijvoorbeeld Azië of landen die tijdelijk op slot zaten, zegt niets over de operationele mogelijkheden van het bedrijf.

Aan de vraagkant zijn de omstandigheden juist ongekend goed. Dit komt enerzijds doordat - anders dan in de vorige crisis - er geen financiële crisis is en bedrijven dus nog steeds volop financieringsmogelijkheden hebben. Anderzijds zien we dat de groei in private equity, dé nieuwe kopersgroep in het MKB, de laatste jaren enorm is. Er is ongelofelijk veel geld gevloeid richting dit marktsegment. Private equity-partijen zijn op zoek naar rendement en daarmee naar mooie bedrijven waarin ze kunnen gaan investeren.

Wij durven dus te zeggen dat ondanks COVID-19 het een hele mooie periode is om een transactieproces in te gaan. Onze verwachting is dat de aankomende periode een grote groep besluit tot bedrijfsverkoop. Pak je voordeel juist nu in deze bizarre film.


Ferry Nahon
Ferry Nahon, Marktlink Fusies & Overnames

Ferry Nahon is managing partner bij Marktlink Fusies & Overnames. Als partner is hij ondernemer, maar vooral ook projectleider die ondernemers ondersteunt in vraagstukken rondom verkoop dan wel aankoop van bedrijven, management buy-outs en management buy-ins.

 

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Marktlink

Marktlink Fusies & Overnames is sinds 1996 een van de grootste onafhankelijke overnamespecialisten voor het MKB in Nederland. Met haar 100+ collega’s adviseert zij vanuit vijf kantoren in Nederland (Amsterdam, Deventer, Drachten, Gouda en ’s-Hertogenbosch) bij ongeveer 80 overnametransacties per jaar.

Gerelateerde artikelen

Medewerkers en aandelen: incentive of gemiste kans?

In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?

lees meer >

Maak je bedrijf verkoopklaar, óók als je niet aan verkopen denkt

Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.

lees meer >

Onderneming verkopen en personeel: c’est le ton qui fait le musique

Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.

lees meer >